Om man använder en fixkam med t.ex 6 eller 4 mm på tänderna så kommer fixmassan att tränga upp i mellanrummet mellan mosaikbitarna. Det fick mig att fundera på varför man egentligen skall skrapa bort fixmassan för att i alla fall sen gägga dit fogmassa?

Nu brukar jag lägga mosaik så att fixmassan inte tränger upp mellan mosaikplattorna (men ändå täcker 80% av baksidan). Frågan är alltså om man kan skippa ett arbetsmoment om man tycker att fixmassan ändå har rätt färg mellan mosaikbitarna?
 
Kanske för att fix är fix och fog är fog?

Vad är har fix resp fog för unika egenskaper i detta avseende egentligen?
 
Milkshaken
:)
 
Ja kanske Du kommit på en grej där, som kan spara miljoner åt byggindustrin ;)
Men det är nog lugnast att hålla fixet där bakom, med de egenskaper det har.
Att fylla upp som du menar, innebär ändå att du får arbeta med fixet där detta kommer ut över mosaiken/plattorna, och i samband med detta oroar du mosaiken, så att de kommer att släppa och falla av väggen. Det är därför viktigt att mosaiken/plattorna får sitta någon dag för att torka/bränna innan man kan foga.
 
Min fråga var faktiskt seriöst medan - hur illa är det att använda fix istället för fog?
 
Enligt min erfarenhet är fix mjukare än fog.
Fix är kornigare och inte särskilt snyggt.
Fogmassa däremot är ett väldigt fint "mjöl" och blir väldigt hårt i jämförelse med fix som ska kunna röra sig..
De har nog inte riktigt samma egenskaper.

När det gäller hobbyprodukter så ska man använda fix + fog.

Men det finns proffsprodukter som man fogar med samma massa i ett drag direkt vid sättningen. Ett exempel på detta är Mapei Adesilex P10 blandat med isolastic. (latexvätska)

Detta är ett riktigt system för mosaik och ska inte jämföras med de hobbyprodukter vi köper i bygghandlarna, dvs Casco och annat.
Sånt sparar tid vill jag lova. Satte 12 m2 mosaik i ett badrum i somras, det var mkt välkommet med att slippa två steg.

Jag har ett par mindre hyreshus där jag renoverar allt eftersom. Till badrummen använder jag enbart Mapeis produkter, det är stor skillnad på deras prylar och hobbyprylar. Det finns en produkt för varje tillfälle men även "universalprodukter".
Tror de har ett 20-tal olika fix och det är knappast dyrare än byggvaruhusens prylar.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.