Är det någon här som byggt någon och konstruerad den utifrån att den ska vara hoppfällbar?
Letar efter en bra ritning och erfarenhet/tips vad man ska tänka på.
Tänker bygga i något träslag som klarar väder/vind, möjligtvis någon lättare oljning.
Har hittat en modell som jag gillar.
http://www.popularmechanics.com/home/how-to-plans/woodworking/2919751

Redigerat:
Ber om ursäkt för felstavning i rubriken som ska vara Adirondack.
 
Redigerat:
Är ju bara att skala ner befintlig ritning.

/Kent
 
Thomas59
AndersS skrev:
Är det någon här som byggt någon och konstruerad den utifrån att den ska vara hoppfällbar?
Letar efter en bra ritning och erfarenhet/tips vad man ska tänka på.
Tänker bygga i något träslag som klarar väder/vind, möjligtvis någon lättare oljning.
Har hittat en modell som jag gillar.
[länk]

Redigerat:
Ber om ursäkt för felstavning i rubriken som ska vara Adirondack.
Hej Anders,
Byggde själv ett antal Adirondackstolar förra sommaren, dock inte hopfällbara.

Funderade på saken och kom fram till att stabilitet var viktigare än hopfällbarheten. Tror det blir rangligt med hopfällbara stolar.

Jag använde en ritning från Colorama men den länkern funkar inte längre. Med lite klurighet skulle det nog gå att göra den stolen jag byggde i en hopfällbar variant. Det är bara att överföra lösningar du kan hitta på nätet till Coloramas ritning.

Coloramas ritning har dom knyckt från nätet och den är översatt från engelska vilket även gäller mått och virkesdimensioner. Svårt att hitta just den tjocklek på virket som ritningen bygger på så man får tänka till lite.

I övrigt är just "Coloramas" stol lättbyggd, stabil, skön att sitta i och, om jag får säga det själv, väldigt snygg. Att skala ner ritningen är nog inget egentligt problem. Man får som vanligt tänka till lite.

Min dotter har faktiskt gett mig i uppdrag att göra en barnvariant och då helst en gungstolsvariant. Ska ta tag i detta snart.

Byggde mina i kärnfuru och dom klarar sig nog 20-30 år utan behandling och grånar (=blir snyggare) med tiden. Mina stolar stod obehandlade förra sommaren och gulnade lite + att det blev lite mögelpåväxt under fuktiga perioder.

Tog in stolarna i höstas och behandlade med antimögelmedel och nu har jag vitoljat dem med gott resultat.
 
Thomas59
ptk skrev:
Jag efterlyser ritning på Adirondack stol till juniorer/barn, de verkar härliga! Annars har jag hittat en för vuxna från Coloramas hemsida.

[länk]

Någon som kan tipsa om juniorritning?
Tack, det var den ritningen jag använde.
 
ptk skrev:
Jag efterlyser ritning på Adirondack stol till juniorer/barn, de verkar härliga! Annars har jag hittat en för vuxna från Coloramas hemsida.

[länk]

Någon som kan tipsa om juniorritning?
"Lämna ett
utrymme på 3,175 mm mellan sitsens bakre
planka och ryggplankorna."

Det var en exakt ritning ;)
Sparad för eventuellt sommarprojekt !
Tack och lycka till med den mindre versionen !
 
Thomas59
K_arlstrom skrev:
"Lämna ett
utrymme på 3,175 mm mellan sitsens bakre
planka och ryggplankorna."

Det var en exakt ritning ;)
Sparad för eventuellt sommarprojekt !
Tack och lycka till med den mindre versionen !
Man får som sagt tänka till lite om man använder den länkade ritningen men i princip kan man följa den som den är. Då blir det 97% rätt. Problemet ligger i virkestjockleken som inte stämmer med svensk standard. I alla fall hittade jag inte virke med den tjocklek ritningen anger.

Avståndet 3,175 mm :S mellan sits och rygg är till för att ge avrinning från sittytan. Jag tror det blev 3,174 mm på min stol men det kan jag leva med. Ingen har klagat ännu!
 
ptk skrev:
Jag efterlyser ritning på Adirondack stol till juniorer/barn, de verkar härliga! Annars har jag hittat en för vuxna från Coloramas hemsida.

[länk]

Någon som kan tipsa om juniorritning?

Jag skalade ner ritningen 5 gånger. Vissa av måtten får man justera lite efterhand. Den lille är gjord efter att passa en 1-2 åring och är gjord i 95x28. De stora är gjorda i 120x28.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ritningen anges att brädan skall vara 152 mm bred. Hur har ni gjort då? Jag har ingen planhyvel hemma tyvärr.
 
Thomas59
ptk skrev:
På ritningen anges att brädan skall vara 152 mm bred. Hur har ni gjort då? Jag har ingen planhyvel hemma tyvärr.
Jag gjorde mallar till alla delar som sedan ritades av på bräderna. Sedan sågade jag med bordsågen/sticksågen och därefter frästes alla kanter med kant- och avrundningsfräs. Slutligen slipades all delar med slipmaskinen.

Det bör funka lika bra att bara såga med valfri såg + sticksåg för de rundade delarna och sedan hyvla lätt med en handhyvel eller bara slipa med en slipmaskin. Lite mer jobb men bör i princip bli lika bra.
 
Vad hade du för brädor? Planhyvlat blir väl lite väl dyrt i den storleken?
 
Jag har använt mig av 120x28 virke. Har helt enkelt fått anpassa ritningen efter det.
 
Ber att få lyfta denna tråd igen med följande fråga: Skulle man kunna göra den här möbeln av limträ i lämplig storlek? Nackdelar? Sämre kvalitet?

Tacksam svar med era synpunkter!
 
Missförstånd! Frågan är naturligtvis om stavlimmat och inte limträ. Alltså skulle stavlimmat kunna funka? Nackdelar? Sämre kvalitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.