Hej!

Köpte i höstas ett fritidshus med lite havsutsikt från altanen/terrassen, huset är på en liten höjd ovanför alla grannar i området. Fick innan köpet veta att grannen med tomten mot havet hade fått ett bygglov beviljat både från kommun och alla grannar så jag bad om ett utdrag från detta. Bygglovet visade ett tvåvåningshus med ett torn på andra våningen, så i princip blir det 3 våningar.

Ritningen visar att huset ska byggas på befintlig mark, och med bra avstånd till tomtgränserna (kring 5 meter) med en totalhöjd på ca 7 meter.

Eftersom vårt hus ligger rejält över dom, och jag var ner och mätte så ansåg vi att vår utsikt skulle påverkas minimalt och vi slog till.

Området är utanför detaljplanerat område, men det finns en hel del hus här, varav många permanentboende.

Efter att vi kommer hem från en lite längre semester står ett "slott" på granntomten som skymmer all vår tidigare sikt. Grannen har först byggt ett källarplan (fanns inte en tillstymmelse av det på bugglovsritningarna) som höjer huset mellan 2-3 meter från befintlig mark, och byggt sina 3 våningar på det. Samt ligger terrassen mot vår tomt ca 2 meter från tomtgränsen.

Mailar naturligtvis kommunen och frågar om dom känner till detta, och till svar får jag att har en utredning på gång, och efter ett par veckor får jag svaret "dom följt höjden för huset, men inte befintliga marknivåer, därför ska dom antingen höja marken runt huset eller göra terrasser som får huset ett se mindre ut"

Nu undrar jag hur jag ska gå vidare, huset är nästan färdigbyggt, kan man kräva att jag som granne ska köpa en höjdmätare för att kunna mäta var huset ska byggas och inte förlita mig på att det står "befintlig mark" på ritningen? Värdeminskningen för vår tomt måste vara enorm pga detta.

Är det nån som råkat ut för liknande, kommer jag att ha en chans att vinna nåt på att driva detta?

"Frustrerad färsk fritidshusinnehavare"
 
Tre våningar på 7 m totalhöjd? Låter lågt. Du menar inte byggnadshöjd?
Skulle källaren höja 2-3 meter mer än en vanlig sockel? Då är det definitivt ingen källare längre utan ett våningsplan.

Slå tillbaka med samma mynt: Bygg till en våning med takterass på ert fritidshus vet ja... :p
 
Faktiskt ett bra förslag, för någon rivning lär det aldrig bli tal om i alle fall.
Man får ju med några få undantag bete sig hur man vill när man bygger
 
Har postat ett brev med en anmälan om avvikelse till Kommunen.
Bestrider inte Bygglovet eftersom den var OK och vi baserade vårat köp på den.

Det vi bestrider är att huset står 2 meter från tomtgräns, när den enligt ritning skulle stå 5 - 6 meter ifrån.

Vi bestrider även att där bygglovet visar befintlig mark så har dom byggt en gigantisk terrass runt hela huset, och befintlig mark ligger ca 3 meter under terrassen.

Samt enligt plushöjderna skulle husets högsta punkt legat ca 1 meter nedanför vår högsta punkt, men den ligger ca 2 meter högre än vårt hus (okulärbesiktigat).

Om jag inte får nån respons från Kommun, vart kan jag ta detta vidare, och kostar det något?
 
Vilken trist soppa. Först och främst, altaner är bygglovpliktiga. Om dom inte fanns med på ritningen så är det svartbyggt. Om du inte får respons från kommunen kan du vända dig till Länsstyrelsen. De är nämligen tillsynsmyndighet över kommuner och det finns fall där de gått in och tagit över kommunens arbete. Tyvärr tar svartbyggeärenden oändligt lång tid.

Lycka till, hoppas att det löser sig.
 
O
Altaner är väl inte alltid bygglovspliktiga beror på höjden... men man borde inte få bygga en altan så nära tomtgränsen
 
Jag fattade som att marken låg 3 meter under terrassen och då är altanen definitivt bygglovpliktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.