Hej,

Jag har fått tag på ett par rejäla gamla stenstolpar (ca 30-35 cm breda, 150-160 cm höga) som jag tänkt använda som grindstolpar. Problemet är att jag vill ha dem ganska höga, helst skulle jag inte vilja sänka ner dem i marken mer än absolut nödvändig, säg 10-30 cm eller så. Så frågan är alltså hur jag på ett enkelt och stabilt sätt kan förankra dem så nära maknivån som möjligt? Måste jag koppla ihop grindstolparna med en regel under mark för att garantera att de förblir på samma avstånd från varandra, eller räcker det med ett riktigt rejält fundament?
 
Jag skulle grävt 1 m djupa gropar, sätta många armeringsjärn 12-16mm som slutar ca 5cm under markytan i en ring (uppochnervänd kon) ca 50 cm diameter och gjuta i grovbetong i första steget upp till 30cm under markytan och låta brinna under plast. Sedan baxa dit stenstolparna i mitten och staga upp så de står rakt. Därefter fukta första betongen och fylla på med ytterligare betong upp till ca 3cm under markytan med en "betongbassäng" ca 70 cm i diameter. Slutligen täcka synlig betong med ett några cm gårdsgrus 8/16.
 
Redigerat:
hade exakt samma problem som dej o ville ha så lite granit under backen som möjligt. håller med föregående men jag gjorde så att jag gjöt sula o kilade upp de i lod o bra c/c, o sedan proppade i stora betongklumpen under o stoppade ner järn. jag najade ihop det med några vågräta järn också innan andra gjutning .fördelen med proppningen var att jag kunde resa stolparna som låg brevid gropen utan hjälp av grävare/kranbil. Det kan va lite tajt o få til stolpe med kilning o på plats med järnen sittandes....
 
Tack för de fina idéerna! Jag har dock redan satt en plan i rullning, men den är inte längre kommen än att den går att avbryta. Tänkte höra vad ni säger först =). Min tanke var såhär:

1) Gräv ett hål ner till frostfritt djup (80-100cm) och fyll med lite sten längst ner.
2) Placera ett gjutrör med diameter 15cm i mitten av hålet. Gjutröret går upp till den höjden där jag vill ha stolpen.
3) Placera ett 10 mm armeringsjärn i mitten av gjutröret som går upp till kanten av röret.
4) Fyll på med betong runt gjutröret ca 20 cm upp och fyll hela gjutröret med betong.
5) Låt betongen bränna.
6) Borra in några armeringsjärn vågrätt i botten av stenstolpen.
7) Sätt stolpen ovanpå den gjutna plinten och staga upp.
8) Fyll upp med betong i resten av gropen upp till ca 10 cm under markytan.

Efter inspiration av dig och pette så tänker jag även lägga till några armeringsjärn i en ring runt stolpen som går ända från botten av hålet och nästan upp till ovankanten av betongen. Tror jag sätter ett par armeringsjärn vågrätt genom gjutröret också. Jag har bifogat en skiss av planen. Vad tror ni, skulle detta funka? Fördelar, nackdelar?

Några frågor om genomförandet:

1) Räcker det med 10mm armering? Har redan inhandlat så om möjligt kör jag gärna på den dimensionen.
2) Hur fäster jag den vågräta armeringen i stolpen? Lim? Expanderbruk? Jag har ingen aning...
3) Hur långt upp bör jag gjuta på sidorna av gjutröret för att fundamentet inte ska vika när jag sätter stolpen uppe på?
4) Håller plinten för att sätta stolpen på, eller ska jag använda större gjutrör? Stolparna kommer att sänkas ner långsamt med hjälp av traktor och stropp.
5) Hur länge måste betongen bränna? Gör det något om det är fuktigt ute?
6) Innan jag gjuter på lager 2, måste jag blöta den första gjutningen då? Varför, och hur mycket?

Tack för all hjälp!
 
  • gjutning_stenstolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser nu att det var en vecka sen ni svarade, konstigt att jag inte fick mail förrän idag...
 
tror inte du behöver borra in järn i stolpen, sätt järn runt stolpen nerborrade rejält i stora betongklumpen. kapa av de så nära mark som möjligt men så att de kommer under betongen(några cent under mark). najja ihop de vertikalaarmeringsjärnen med vågräta järn. 10 mm järn funkar bra det e ju bara o sätta tätare. blöter du den första gjutningen så går de två gjutningarna ihop bättre. har du tillgång till primer så använd det och jämna inte av den första gjutnigen utan låt den va grov i ytan för vidhäftning. jag hittade ett stålrör som jag kapade till o la i en ränna mellan stolparna o gjöt på med lite betong för å motverka sättning innåt på lång sikt, viktigt om du ska ha tung grind på...
 
Vad är en primer för något? =/ Är helt grön på att gjuta.

Det känns som om det kommer att gå åt en himla massa betong. Killen jag pratade med på Cheapy tyckte jag skulle använda något som heter "Gjuta" som man bara blandar med vatten. En säck ger ca 10 liter och kostar 39kr (har jag för mig). Jag köpte 4 såna säckar och tänkte att jag i alla fall kan ha det till bottengjutningen. Finns det något billigare alternativ jag kan använda till resten (eventuellt även till rännan mellan stolparna)? Sånt som man ska blanda med grus, går det att använda?

Jag tänkte inte borra in armeringsjärn i betongklumpen utan jag sätter dit dem innan första gjutningen.
 
primer=vidhäftare kan vara bra men vatten borde duga. har du tillgång till stenmjöl eller sand så är det smartaste att köpa cement, bygg, eller standard och blandar själv 1 del cement + 3 delar sand. cement kostar lika mycke som färdigblandad. mycket blanda blir det.. det kommer säkert gå en 7-8 säckar cement om du vill vara nogrann( kom inte ihåg hur långt ned stolparna skulle) =(28-32 säckar vanlig grovbetong). du kan fylla ut med stenar också till viss del. resultat blir samma om du kör cem. eller grovbetong bara du blandar det bra o kör på tills gjutningen e klar , en handblandare eller tombola e inte fel eller blandhjälp av någon välvilig:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.