Jag tänkte göra toalett i gamla köket som låg på övre plan i suterränghus. Det finns ett 75 mm avlopp. Måste jag bila eller kärnborra 30 cm betonggolv för att byta till 110 rör om jag skall installera en wc eller kan man acceptera att avloppet är försnävat till 75 mm i 30 cm. Jag har redan bytt till 110 nedanför betonggolvet. Någon lösning med Saniflo är inte aktuellt även om jag hade tänkt ha P-lås på WC-stolen.
 
Jag hade bitit i det sura och borrat. Det är ju ingen höjdare att ha nån liten misstanke om att man kanske skulle kunna gjort bättre...
 
Troligen är inte alla de 30 cm betong av den starka typen. Brukar vara ett bärande skikt underst med stark betong, kanske 15 cm. På detta sen 15 cm med mkt svag betong, mer likt "förstärkt sand".
Går lätt med en större borrhammare.
 
Varför jag helst vill undvika att borra/bila är att vattenrören går precis bredvid avloppsröret.

Det du skriver om betongen är säkert sant - stark underbetong i alla fall - jag har satt upp lampor och reglar i taket och det är knappt att det går att slagborra i betongen trots bra utrustning.
 
Det brukar vara lättare att borra nytt, än att göra mindre hål större. Förminska inte toaavloppet. Du kan få stopp där regelbundet. Alt 2, att installera wc stol med kvarn o pump. Då klarar du dig med 32mm.
 
Vattenrören ligger troligen i överbetongen.
Bör gå att ta bort denna även nära rören.
Om du vill vara riktigt säker så börjar du arbetet där du säkert ser rören, sen följer du dem fram till där hålet ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.