Hejsan,

Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg men har följt forumet och speciellt trådarna om bastu en längre tid. Nu har jag själv blivit så sugen på att bygga en och med det kommer såklart en massa frågeställningar som jag inte lyckats reda ut.

Grejen är att vi har ett båthus nere vid vattnet som inte används, då jag inte tagit något kort på exakt vårat så hittade jag ett som liknar det och då jag blev så ivrig att slänga upp en bild på det så fick jag jobba i paint (enda programmet på jobbet) så att ni ser tanken bakom.

Men även en bättre skiss finns på hur bastun är tänkt att se utan ovanifrån.
(fönstret närmast bastuaggregatet skall bort)

Som ni ser på skissen så ska vi sätta in en ytterdörr till höger och så ska man gå in och ha bastun på vänster sida med stort öppet fönster ut mot vattnet.

Då det är ca 3m i takhöjd invändigt hade jag tänkt sänka bastun så att det inte blir för mycket att värma upp ca 2.5 i takhöjd kanske. Det röda sträcket ska föreställa storleken på bastun. Båthuset är inte isolerat och taket är lagt med tät träpanel och plåttak. Men då bastun hamnar en bit nedanför detta så har jag några frågor angående isoleringen!

Bastuns storlek är planerad till ca 2.8m x 2.8m (är det lagom?)

1) Hur tycker ni jag ska isolera bastun? Hur mycket hjälper de väggar och tak som redan finns?

2) Jag hade tänkt använda mig av det golv som redan finns i båthuset, det är väldigt gammalt och ca 5cm tjocka plankor som jag tänkt hyvla upp och lämna ett mellanrum så att det släpper in luft underifrån.

3) Till panel hade jag tänkt använda okantad gran som bilden visar (Bastu som Chargerman här på forumet lagt upp) men då jag läst att det kådar mycket är jag tveksam, men ville försöka få en liten gammaldags känsla över bastun, men kanske bara ska använda det till taket och de väggar man inte lutar sig mot?

Det var väl de frågor jag hade nu, jag vet att det finns många trådar om detta och har fått oerhört mycket bra information men känner att jag inte riktigt hittat svaren på de frågor jag har och hoppas ni erfarna bastubyggare kan komma med några goda och smarta tankar kring detta bygge! :)

Det är tänkt att sättas igång nu under våren!
 
  • båthus ved randsfjorden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 18_I_bastun.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mycket att bidra med men det låter som ett härligt projekt!

Är det så genomtänkt att ha virke i taket som kådar mycket? Låter jobbigt om det kommer bara en "droppe" ned på en när man sitter där...
 
Mikael K. skrev:
Inte mycket att bidra med men det låter som ett härligt projekt!

Är det så genomtänkt att ha virke i taket som kådar mycket? Låter jobbigt om det kommer bara en "droppe" ned på en när man sitter där...
hej och tack för det!
Vi får väl se hur bra detta kommer att gå då det är första gången jag bygger en bastu, jo har tänkt på det också men vet inte hur mycket det kådar, jag tror inte det kommer droppa då gran används ofta till bastubyggen. En annan ide är att spika träspont invändigt och där man sitter bygger man ryggståd i asp eller gran (fick det som förslag från Beijer idag) vet ej hur bra det blir eller hur det funkar? Någon annan som har någon synpunkt på det?
 
gran som panel. tänk efter nu. du får utfällning av grankåda från detta och det är inte så roligt att klegga fast i. satsa på asp i stället eller så finns det en plywoopskiva som är fräst att se ut som panel. enkel och snabb att sätta upp och ser helt ok ut
 
daije skrev:
gran som panel. tänk efter nu. du får utfällning av grankåda från detta och det är inte så roligt att klegga fast i. satsa på asp i stället eller så finns det en plywoopskiva som är fräst att se ut som panel. enkel och snabb att sätta upp och ser helt ok ut
Okej, tack för det.
Vart kan man hitta sådana plywood skivor?
En fråga till, eftersom jag tänkte sänka bastutaket lite, hur ska jag göra med isoleringen av taket? Ska jag isolera likadant som jag gör på väggarna eller behövs det? Ska det vara luftspalter även i taket?
 
isolering håller värmen inne så isolera taket. även luftspalt. hör med lokal bygghandel om dom kan har den. spårad plywood heter den
 
daije skrev:
isolering håller värmen inne så isolera taket. även luftspalt. hör med lokal bygghandel om dom kan har den. spårad plywood heter den
Okej tack så mycket!
Ska fota båthuset i helgen så det kommer upp lite bilder då!
Du tycker inte man kan köra med råspont som innervägg till bastun och sen ryggstöd i typ al?
Tips från beijer
 
Intressant jag har också ett båthus där jag ska bygga bastu.
Ska du isolera dina väggar och isåfall hur ?
Ved eller el aggregat ?
 
legul skrev:
Intressant jag har också ett båthus där jag ska bygga bastu.
Ska du isolera dina väggar och isåfall hur ?
Ved eller el aggregat ?
Hej, jo jag ska isolera väggar och tak, ska dit i helgen och börja lite smått och ta kort som kommer upp här. Det blir 2 väggar som är mot ytterpanel och där tänkte jag göra på följande sätt:

Ytterpanel
Spikläkt (luftspalt)
Vindpapp
Isolering 70mm stenull
Masonite
Spikläkt (luftspalt)
Bastupanel

ovan är tips som jag hittat i andra trådar. Det blir Vedeldad då jag ej kommer ha någon El dragen till båthuset.

[
 
Det var länge sedan jag uppdatera något men nu är vi igång på allvar.
Vad som hänt är att jag var tvungen att lägga nytt tak då det regnade in. Så jag fick tag på ett äldre plåttak då hela tanken med bastun är att det ska inte kännas nytt när man ser från utsidan utan det ska kännas som ett äldre båthus. Vi har även höjt det på ena sidan då det lutade för mycket. Golvet som finns där ska återanvändas som ni ser på bilderna. Imorgon ska golvet läggas klart, sen ska det börja slipas och oljas in, innan det börjar spikas!

Nedan är båthuset innan start.
 
  • IMG_4157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket håller på läggas:
 
  • IMG_4171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet som är lagt idag och utsikten från bastun. I öppningen där man går in idag kommer det bli ett stort fönster a 2 x 2m ca.
 
  • IMG_4362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häftigt bygge!, grymt avundsjuk på utsikten du kommer ha från din bastu:) E på G att bygga bastu själv men tyvär ingen sjö i närheten... det grämer mig lite, men men..

Den där "okantade" granpanelen du visade i tidigare inlägg tycker jag helt klart skulle vara lämpligt och smälta in bra i din bastu, just för känslan, "miljöns" skull - ännu läckrare om den var lite "väderbiten" som bastuns yttre.
Ang. kåda tycker jag nog inte det är så stort problem. Har badat väldigt många olika bastu(..finland), många med granpanel o timrat. Visst finns lite kåda, men inget problem tycker då jag.
Stör man sig på det, släng då upp ett ryggstöd eller dyl. av ASP senare isåntfall.

Golvet kommer bli perfekt i ditt båthus efter lite omvårdnad d^_^b

Den där stenen bakom aggregatet skulle bli fint, en jag kan tyvär inte svara på om det håller bra att mura upp den, men jag skulle tro det?. Tycker helt klart du ska försöka iallafall, går ju alltid å göra om ifall det inte blir bra.

Ser fram emot att följa detta bygge vidare!
 
Funkar säkert fint att sätta stenarna du hittat på bakom aggregatet. Jag skulle dock rekomendera dig att använda masterboard istället för minerit. Masterbord är obrännbar skiva som är lättare och trevligare att jobba med än minerit och till ett bättre pris. Glöm inte att använda frostsäker fix när du sätter stenarna.
http://www.lintec.se/anvisningar/masterb%5B1%5D.pdf

Själv valde jag att mura med lecasten och sedan slamma dem vilket passade min smak. Sotaren var även han nöjd vid besiktningen. Kika på sid 2 inlägg #38.
http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Lycka till med bygget, tycker det har potential att bli hur bra som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.