Hej,

vi har precis renoverat vårt kök och satt in en bänskiva i Laminat (från Hth) under denna har vi en Electrolux diskmaskin som vi hade även innan renoveringen (men den är bara 2 år gammal.)
Nu första gången som vi skulle använda diskmaskinen efter renoveringen så läckte den ut ånga framtill på halva översidan och 2 dm ner på ena kortsidan så att vår nya laminatskiva svällde upp. Detta var maskinen kördes och luckan var stängd.

Troligen har diskmaskinsluckan blivit sned av att hantverkaren dragit ut diskmaskinen med luckan när han flyttat på den. Han har även inte satt dit någon diffussionsspärr undertill på bänkskivan som skydd mot vatten och ånga.

Leverantören av bänkskivor ger ingen garanti mot sånt här. Så vi undrar nu vad vi kan kräva av firman som vi anlitade? Bör det inte vara hantverkarens ansvar att informera oss som kund om att det behövs en diffusionsspärr??

De har även tagit väldigt bra betalt för materialet som de använt, hur hanterar man sånt, exempelvis dimmers har vi fått betala 7000 kr för, medans deras pris från leverantören var under 4500 kr.

Tacksam för era synpunkter!!
 
Om ni såg att maskinen läkte ånga varför stoppade ni inte då?

Den "ångspärren" eller vad man ska kalla den för ger jag inte mycket för, det är ofta bara en aluminiumremsa som klistras dit och jag tror inte att den skulle hjälpt såpass att skadan kunnat undvikas. Troligen har ångan gått in i kanten där kanterna möts och remsan brukar normalt inte sticka ut så långt (då syns den ju).

Tycker ändå det verkar vara en rätt usel skiva och troligen hade den rest sig hur än man gjort efter ett tag. Tippar på fel i lacken eller nåt liknande.

Diskmaskiner är för övrigt ett he---te att få ut de kan dels ha fastnat i golvet och sen är plåten så förbannade tunn att det helt enkelt inte går att få ut utan att skada maskinen eller få en fult veck eller liknande.

Materialet, ja det är som det är en del av priset ligger på materialet så enkelt är det. Skäligt eller oskäligt har diskuterats i rätt många trådar. El & VVS så är det så.

Vad _företaget_ betalat för prylarna är oväsentligt lika lite som vad ICA ger för sina tomater, antigen frågar man om pris före eller så biter man i tomaten med bitter min.
 
Vad hade DU själv fått betala för samma prylar hos hans leverantör... ;)

Det är ju det du får räkna med att han vill ha betalt...

Om han förhandlat till sig bra rabatter så beror det kanske på att han handlar ganska mycket från den leverantören och vem ska det då gynna om inte honom...

Kan bara hålla med v-g på alla punkter och gillar din avslutning med tomaterna... :)
 
Pyssla skrev:
Bör det inte vara hantverkarens ansvar att informera oss som kund om att det behövs en diffusionsspärr?
Jo en seriös hantverkare talar om hur det skall vara och saknas det folie till ångspärr så frågar han upp om han skall fixa det. Men det är nog inte möjligt att ställa några krav om inte hantverkaren visar god vilja. Men kolla med konsumentvägledaren i din kommun.
 
v-g skrev:
Vad _företaget_ betalat för prylarna är oväsentligt lika lite som vad ICA ger för sina tomater, antigen frågar man om pris före eller så biter man i tomaten med bitter min.
TS undran är befogad och din jämförelse haltar rejält, tyvärr.
Visst är det så att man inte kollar vad ICA betalar för sina tomater men är de för dyra så kan jag gå till Konsum och kolla priset istället.

Om vi skall jämföra med tomater så blir det så här: Du lejer ett hemservice-företag som kommer hem till dig och städar, handlar och lagar middag en gång i veckan. Hemhjälpen går ner på ICA och köper tomater. Du får en räkning där bland annat kostnad för inköp av tomater ingår med ett påslag med kanske 70 procent. Det känns kanske inte så självklart.

Många hantverkskunder är ju tyvärr inte insatta i hur det fungerar. De tror ju att alla hantverkare har en rimlig prissättning på sina varor och gör sin förtjänst på timdebiteringen.

Därför är det vettigt att fråga vilket påslag hantverkaren gör på sitt material och vill han inte upplysa om det och verifiera ursprungspriset så kan man utgå ifrån att påslaget är relativt högt.
Alternativet är att hantverkaren redovisar i förväg vad varje vara kommer att kosta så kunden har möjlighet att jämföra med andra.
 
Jo men på samma sätt kan du ju gå till en annan hantverkare när du vet vad grejjorna kostar så vad är problemet?

Hur man än vrider och vänder på det ska pengarna ut från dig sen om de är i form av timlön och/eller materialpåslag det är för den genomsnittsliga kunden detsamma. El & vvs har kortare arbeten och mer hattande på småjobb därför blir också arbetet dyrare. Skulle då detta läggas enbart på timkostnaden skulle troligen någon som har ett "större jobb" gnälla då denne får betala orimligt mycket osv. Alltid är det någon som kommer i kläm.

Eller är gnället enbart för att man inte får ROT för materialpåslag?

Sen kvittar det nästan vilken el/vvs:are man anlitar det är samma pris ändå tyvärr. De ska ju ha mat på bordet de också.
 
v-g skrev:
Jo men på samma sätt kan du ju gå till en annan hantverkare när du vet vad grejjorna kostar så vad är problemet?
Det är just det jag skriver i min sista mening.

Hur man än vrider och vänder på det ska pengarna ut från dig sen om de är i form av timlön och/eller materialpåslag det är för den genomsnittsliga kunden detsamma. El & vvs har kortare arbeten och mer hattande på småjobb därför blir också arbetet dyrare. Skulle då detta läggas enbart på timkostnaden skulle troligen någon som har ett "större jobb" gnälla då denne får betala orimligt mycket osv. Alltid är det någon som kommer i kläm.

Eller är gnället enbart för att man inte får ROT för materialpåslag?

Sen kvittar det nästan vilken el/vvs:are man anlitar det är samma pris ändå tyvärr. De ska ju ha mat på bordet de också.
Det jag efterlyser är tydlighet, så att det verkligen går att jämföra priser även på löpande räkning. Det är hantverkarens ansvar att vara tydlig mot kunden.
 
SU:Nu är jag inte hantverkare (ännu) men självklart är tydlighet a&o en bra affär har ju två nöjda parter. Åtminstone kan man förklara varför det är som det är. Tror 95% av alla elektriker (med egen firma) kommer att tacka nej om de inte får sälja material.
 
Håller fullständigt med: att gräma sig över vad hantverkaren har för egna priser är helt meningslöst, däremot hade ni i förväg troligtvis kunnat förhandla om priset på t.ex spotar om ni påvisat att ni kunnat handla likvärdigt själva till lägre pris.

Men jag tycker det är bedrövligt om det verkligen var hantverkaren som drog luckan sned, om den gick sönder var det ju hans fel och då bör han ersätta den.
Om den bara hamnade på sniskan och det var han som "färdigställde" så var det ju också hans fel och han bör ta på sig skivansvaret.
Jämför med om han t.ex skulle skapa en direkt vattenläcka i blandaren när han höll på.
Men om luckan for på sniskan när han flyttade den och ni eller ngn annan färdigställde så är det nog tyvärr som det är.
 
Sluta gnälla och jaga syndabockar! Skit händer ibland, det var väl inte med vilje maskin pajjade?

Använd hemförsäkringen!
 
Hemförsäkringen är väl en självklarhet, kändes som att det gällde vem som ska fixa dit nya grejor.Får en känsla av att trådskaparen inte är en sån som slänger dit det själv på en kväll.
Tycker iallafall att det är kasst om man är hemma på ren hos folk och pajar saker och bara säger shit happens, det kan man kanske göra på stora typ lägenhetsbyggen (ett tag/någon gång, sen ledsnar dom där också)
 
Blev nyfiken.... Kanske har samma fel som jag hade?

Jag har en Electolux och har hittat produktions fel på dem... Som de inte gör ett skit för att fixa... På vänster sida upptill på min maskin sitter det ett typ ventilations/pumphus som går när den torkar disken på slutet, och ska fånga upp ångan/kondensen. Dett är samman satt så uruselt att det läcker ut till både höger och vänster. Så mycket att det rann vatten från bänkskivan sen ner längds med stommen ner till golvet...


Pratade med en tekniker som var där för att laga en annan Electrolux pryl... -Jag brukar ta lite silikon och trycka ihop det... ... ... K** *****


Hittade detta fel av en slump då jag hade en annat läkage inne i maskinen som resulterade i både el-stötar m.m pga dåliga slang kopplingar inne i maskinen.


Electrolux? NEJ TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.