funderar på att pumpa upp vatten från sjön för att vattna gräset. Blir inte riktigt klok på vad som skrivs här och hur man ska tolka information på sidorna som säljer pumpar.
Fakta
Sjön ligger ca 70 meter bort med kanske 2-3 meters höjdskillnad till tomten.
Frågor (lite många blev det)
1. Är det bensindrivet pumpverk man ska ha verkar vara vanligt men jag vet inte riktigt bland vilka verk man ska leta
2. Låter inte ett bensindrivet pumpverk?
3. Någon skrev att det var omöjligt att suga vattnet för långt, betyder det att man måste ha pumpen nere vid sjön och trycka upp vattnet?
4. givetvis beror det på märke etc men kan man tänka sig att jag kommer kunna klara mig med en pump för ca 1500 spänn?
5. Vilken typ av slang ska man ha? Är det lite hårdare och tjockare än en vanlig trädgårdsslang och på så sätt inte helt lätta rulla in. Jag kommer behöva dra slangen över en skogstomt som jag inte äger och tänkte att det kanske kan vara bra att inte ha slangen liggandes där hela tiden.
6. Om det står Maximal lyfthöjd 30 m klarar maskinen då att lyfta vattnet ur en 30 meter djup brunn?
7. Jag hittar ingen bra beskrivning på hur lång jag kan "transportera" vattnet med hjälp av pumpen från sjön. Vad brukar man namnge den parametern med?
 
Här kan du hitta lite olika pumpar http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=180

En bensindriven pump låter ju såklart lite grann mer än en elektriskt men ska du ha elektrisk så måste du ju även dra ut en lång skarvsladd till den.

Vilken slang du ska ha beror på vilken pump du har. har du en sugpump så kan du inte ha en mjuk slang då denna suger ihop slangen så det inte kommer nåt vatten. Tror att sugpumpar överlag är dyrare än tryckpumpar.

Det var vad jag kan komma på just nu, hoppas det var till hjälp.
 
Vad är den maximala sughöjden? Är det 8 meter? Eller finns det någon pump som klara mer?
 
Milkshaken
Köp en vädur.... Bara se till att den pumpar vatten när du tar den i drift efter en tids uppehåll,, (Typ sommarstuga) Väduren funkar som en tryckklocka. Så länge den har vatten så har den trycke, och dom brukar skjuta det vattnet hur långt som helst.
 
Fast en vädurspump funkar väl inte om man inte har strömmande vatten? Eller menar du att man ska puma in vatten i den? Enligt Wikipedia räcker det med en meter fallhöjd på vattnet för att pumpa upp det 30 meter, låter häftigt! :)

Blir att tänka på Scrapheap på Discovery där de konsekvent textade "vädur" istället för hydraulkolv när någon lite slarvigt sa "ram" istället för piston.
 
Skulle inte satsa på bensindrivet om det inte är så att du är utan el i huset? Du måste ju ändå lägga ut slang, alltså lika väl att lägga dit kabel också.

Ingen pump kan 'lyfta' dvs evakuera till lägre tryck än 0-tryck. Då blir det teoretiska sughöjden något beroende av omgivande lufttryck, men ca 9 m kan man räkna med. Trycka däremot, beror på pumpens kapacitet.

Jag skulle titta på en jetpump och tryckreglerande direktströmbrytare alt. en färdig pumpautomat.
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=765
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=8

Ett sandfilter vore nog också en bra ide för din pumps överlevnad.
 
Milkshaken
Tobbe: Man lägger sugslangen en bit ut i vattnet, då blir det ingen vågeffekt liksom... den sörplar så gott i sig av det lugna vattnet som är under vattenytan.
 
Göran.W
Sätt en vanlig bevattningspump vid sjön och dra en el kabel på minst 1,5mm2 och en 32mm slang från pumpen upp till huset så blir det bra.
Det är ingentligen inte specielt märkvärdigt utan bara använda grövre ledning på tryck sidan.
 
Har en pump i sommarstugan ungefär som ditt exempel och enligt följande:
Pumpen står uppe vid stugan och en vanlig jetpump i gjutgods för 1000-lappen.
Sedan har vi ca 75m sugslang och ca 5-6m nivåskillnad ned till sjön.
Drar ut slangen 4-5m i sjön och en 90gradersvinkel med ca 1m slang och bottenventil.
Har en vanlig 10L hink som bottenventilen står i och sedan fixeras det vid 2st 10L hinkar fyllda med betong som står på botten.
Allt är anslutet med 32mm PEM-slang.
Det tar ca 30min att fylla och lufta ur sugslangen varje år men sedan rullar det på tills systemet vintertöms.
Har satt en T-koppling precis där sugslangen ansluter till pumpen med en kulventil så att jag enkelt kan fylla slangen vid uppstart och det brukar behövas 7-8 fyllningar/luftningar innan sugslangen är fylld. Och spolar du vattnet vid varje fyllning i hink/kanna och återfyller blir det inte så mycket bärande.
(i mitt fall är det en grävt brunn som brukar sina lagom till juli månad så startar jag sjövattnet före midsommar kan jag använda brunnsvattnet till att fylla slangen med och fyller på direkt från en vattenslang)
Så med denna lösningen behöver du inte dra ned el till sjön.
 
  • Gilla
Bernt Åkerling
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en pump i sommarstugan ungefär som ditt exempel och enligt följande:
Pumpen står uppe vid stugan och en vanlig jetpump i gjutgods för 1000-lappen.
Sedan har vi ca 75m sugslang och ca 5-6m nivåskillnad ned till sjön.
Drar ut slangen 4-5m i sjön och en 90gradersvinkel med ca 1m slang och bottenventil.
Har en vanlig 10L hink som bottenventilen står i och sedan fixeras det vid 2st 10L hinkar fyllda med betong som står på botten.
Allt är anslutet med 32mm PEM-slang.
Det tar ca 30min att fylla och lufta ur sugslangen varje år men sedan rullar det på tills systemet vintertöms.
Har satt en T-koppling precis där sugslangen ansluter till pumpen med en kulventil så att jag enkelt kan fylla slangen vid uppstart och det brukar behövas 7-8 fyllningar/luftningar innan sugslangen är fylld. Och spolar du vattnet vid varje fyllning i hink/kanna och återfyller blir det inte så mycket bärande.
(i mitt fall är det en grävt brunn som brukar sina lagom till juli månad så startar jag sjövattnet före midsommar kan jag använda brunnsvattnet till att fylla slangen med och fyller på direkt från en vattenslang)
Så med denna lösningen behöver du inte dra ned el till sjön.
Vet att detta är ett 8 år gammalt inlägg men tänkte fråga dig AndersS vad du använder för pump(storlek)? Ska göra ett nästintill exakt likadant projekt hemma.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.