Ok, var ska man ösa på med gödsel? Över hela häcken rätt över alla pinnar som är kvar eller? Sen är det en massa gammalt häckklipp och löv som ligger runt mellan pinnarna som är kvar, ska man låta det vara kvar eller ska jag ta bort det?
 
Vräk på över stumparna bara..... Tänk dock på att rotstystemet är ganska brett, så gödseln gör troligtvis mest nytta utbredd på ömse sidor om stumparna. Sedan tjockt med torv ovanpå det. Det organiska materialet, löv, pinnar, etc kan ligga kvar. De multnar så småningom. Du kommer att märka i sommar att torven och allting som ligger ovanpå gör jorden mjuk. Blir det ogräs så kan du enkelt dra upp eller gräva försiktigt med en grep. Då luckrar du samtidigt. Problemet med en gammal häck är att marken hunnit bli både näringsfattig och hård. Mycket humus gör susen! Det kan nästan aldrig bli för mycket av kogödsel.

PS. Jag använde faktiskt ogödslad torv för att ogräsfrön inte skulle få för sig att växa. Och så kogödsel under.
 
Ah de låter bra, får se om jag får köpt lite säckar med kogödsel imorgon så jag kan börja det det.
 
Sådär nu är 16 stycken 50 liters säckar med kogödsel utspridda efter hela häcken. Så nu är det bara att vänta på att det börjar växa då och hålla borta allt gräs och annat som växer i häcken?
 
Fy vad gräset mm växer i häcken nu, försökte att köra bort allt på sidorna med trimmern förut. Det som växer upp i och mellan häckplantorna är bara att rycka upp för hand antar jag.
 
fremar skrev:
Fy vad gräset mm växer i häcken nu, försökte att köra bort allt på sidorna med trimmern förut. Det som växer upp i och mellan häckplantorna är bara att rycka upp för hand antar jag.
Jo, det är normalt när man klipper ner en häck att gräset/ogräset tar fart. :( Jag har själv legat och dragit ogräs inne i min föryngrade häck för ett par helger sedan. Blev alldeles uppraspad på armarna.....

Jag har lagt täckbark på botten av häcken för att i viss mån hindra ogräset, men man måste ändå dra bort det ett par gånger per säsong. Fördelen med täckbarken är att rötterna lossnar lätt, framför allt om man gör det efter ett bra regn.

Du kan trösta dig med att ju mer häcken växer upp, desto tätare bladverket blir så kommer problemet att gradvis upphöra, eftersom det blir för mörkt för ogräsen inne i häcken.

Är det möjligtvis kvickrot du har problem med? Det är knepigt att bli av med inne i häckar. Ett tips är att alltid hålla gräset kortklippt bredvid häcken samt i häcken vara idog med att riva bort det vartefter det växer upp. Så tröttar man ut det.
 
Vet inte riktigt vad det är, massa olika ogräs, det är tuvorna med gräs som är besvärligast. Sen är de lite blandat med brännässlor, nått som klättrar osv lite rönn och lönn mm.
 
Tuvorna är inte kvickrot i alla fall. Kan vara besvärliga ändå. Allt detta hade varit lättare att riva bort lite tidigare på våren ....... Hur som helst. Du tröttar ut ogräset om du river bort så mycket du kan nu i början av sommaren. Vore ju synd om ogräset sög upp all den goda kogödslen....... Värst första året, sedan blir det bara bättre .

Frösådda träd kan det vara en bra idé att dra bort med rötterna innan de växer sig för stora. Passa på när marken är fuktig. Kanske kan de få en annan, bättre placering i din trädgård?

När häcken är nerklippt så är det dessutom enkelt att med en grep lossa oönskade buskar och stora ogräs som växer i häcken. Det mår häcken bra av för du luckrar på samma gång som du underlättar ogräsuppdragningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.