Har tittat på ett hus i Skåne från 40-talet med oisolerad källare. Undrar bara om golven blir outhärdligt kalla på vintern.. Hur bör man isf lägga golvvärme? Finns det någon foliefilt man kan lägga under golvvärmesystemet isf och bör detta göras i källare med tanke på fukten i plattan?
 
Hur kalla golven upplevs på vintern är subjektivt och beror på vilket ytskikt som de har, ett klinkersgolv upplevs kallare än en platmatta t.ex.

Det finns utförliga diskussioner om golvvärme i källarutrymmen i andra trådar, sök lite så hittar du dem.
 
Grannen körde med 50mm spårad cellplast (kanske även platon i botten)..
 
Skulle rekommendera tofflor och sockor först och främst. Oslagbart billigt och fungerar helt kanon!
 
Platon + spårad cellplast fungerar bra, speciellt om Du inte vill ha klinkers utan parkett/laminat golv tex.
Annars är det bästa att bila ur betonggolvet, isolera (enklast med EPS-bruk om det inte är plant) lägga golvvärme och flytspackla. Finns billigare lösningar med betong och isolering med skivor men det kan kräva längre torktider och/eller arbetstid.

Golvvärme är suveränt skönt och värt såväl besvär som pengar som jag ser det.
Tofflor? jo visst, bo i grotta och elda med öppen eld, klä sej i djurhudar är ännu billigare och fungerar också utmärkt, människor levde så i 1000-tals år :rolleyes:
 
Bila ur betonggolvet säger du... Hur mycket bilar man ut då? Om isolering läggs ovanpå betong får man inte fuktskador då som i husen byggda på 70-talet?
 
AnetteL skrev:
Bila ur betonggolvet säger du... Hur mycket bilar man ut då? Om isolering läggs ovanpå betong får man inte fuktskador då som i husen byggda på 70-talet?
Fuktvandring är lite knepigt område, vi la inomhusplaton på betongen även om vi inte hade några indikationer på fukt i plattan, sen la vi isoleringen med spår för värmeslang och värmeplåtar ovanpå.

Jag bilade ur hela plattan, ner till singelbädden som jag också grävde ur.
 
Oj! Men är det inte riskfyllt för konstruktionen att bila bort plattan sådär?
 
AnetteL skrev:
Oj! Men är det inte riskfyllt för konstruktionen att bila bort plattan sådär?
Näe ;) hur, vad tänker Du?
 
Jag menar att bottenplattan måste ju ta upp och fördela husets vikt. Enligt mig är det ett logiskt tänkande men jag har läst om andra som har gjort som du, men är det verkligen ok? Tänk om husväggarna som inte nu kan sprida sin vikt (om man bilar bort plattan) de har med tak och allt får större punkt eller linjebelastning och det bildas sprickor i betongväggarna... Är jag helt ute och seglar eller kan det ligga någon sanning i det jag säger?
 
I en normal äldre källare så står betongväggarna på en lite bredare betongsyll. Betonggolvet är sedan ditgjutet i efterhand och bär egentligen bara upp innerväggar (de flesta hus har också någon/några bärande hjärtväggar som även de står på en betongsyll. Att bila bort golvet är alltså inget problem, däremot ska man inte bila bort eller underminera syllen (om man inte vet vad man gör - det kan gå att ta det i etapper vilket det finns exempel på här på forumet).
Jag bilade bort mitt källargolv och grävde ur ner till underkanten av betongsyllen (ca 35 cm under golvnivån). Inga som helst problem.
 
Gick bra för mig med... 40-talshus. betongplattan var 1cm tjock... bilade bort den grävde bort 30cm, la 20cm cellplast och gjöt in golvvärmen i 10cm betong. Helt underbart med varma golv.

Jag har för mig att någon har bett en slammsugare suga ut sanden, då slipper man gräva så mycket, vet dock ej om det stämmer eller om det går.
 
Fortsätter i denna tråd istället för att skapa en ny. Blir så jäkla många trådar med ungefär samma ämna annars

Vi håller på med att ta in offerter på att lägga in golvvärme i källaren(30kvm) i samband med stambyte . Men man blir ju bra snurrig på alla olika metoder. Av det man läst sig till så ska man ju bila upp golvet en 50-60 cm och sen lägga dränering (singel?) och sen cellplast 20-30cm. Cellplasten gör väl så att värmen inte går ner i golvet men motverkar ju även omvänd fuktvandring.

Firman som vi funderar på vill lägga 5cm cellplast och hävdar att det räcker gott och väl och det är så man brukar göra när man inte bygger nytt. När jag frågade vad det skulle kosta att öka till 10cm så trodde dom att det skulle kosta 25-30' extra. Det tyckte jag lät lite mycket för att ta bort 1,5m3 sand och sten. Tänk då vad det skulle kosta om man ska anlita ett företag för att bila upp golvet 60cm.

Jag har väl egentligen två frågor..

- Är det ekonomiskt försvarbart att lägga in mer än 5cm cellplast i mitt fall? Så stor skillnad kan det ju inte vara i värmekostnader. Såg ett dokument där man gick igenom hur pass stor skillnaden var mellan olika isolering och det kändes som att det skulle ta bra många år innan man kan räkna hem de pengarna det kostar att lägga in 5cm extra cellplast.

- Hur stor är risken för omvänd fuktvandring om man lägger in 5cm? Måste golvvärmen vara på hela tiden för att undvika det.

- Hur pass lång tid kan det ta att göra bilningsjobbet själv? Någon som gjort något liknande? Det är ett tunnt oarmerat lager överst sen tror jag det ligger sand och sprängsten under.
 
Jag har under vintern bilat bort 40 kvm källargolv och grävt ur för hand. Ca 5-10 cm betonggolv (oarmerat) och därunder 25-30 cm fyllnadsmaterial (mest sten) var det som kördes ut, så det blev ca 40x0.35 = 14 kubik som grävts bort. Djupare ville vi inte gå för då hade vi kommit nedanför syllens underkant och underminerat den.

Vi var två personer större delen av tiden; en som bilade och en som fyllde och tömde skottkärran).
Med en bra bilningsmaskin och bra möjlighet att forsla ut materialet (vi kunde kärra ut det genom källardörren, det är betydligt värre om det måste bäras i trappor!) så går det faktiskt rätt bra, vi höll väl ett tempo på kanske 8-10 kvadratmeter om dagen utan att förta oss.

I mitt fall återbyggs nu dessa 35 cm med (underifrån):
- Fiberduk
- 10 cm makadam 8-16, med radonsugslang och nya avloppsstammar nedlagd i detta skikt (ja, avloppsrören lutar ju förstås och går upp genom ovanliggande skikt här och var)
- 5 cm cellplast S100
- Diffussionstät åldersbeständig plast (radonstopp)
- 10 cm cellplast S100
- 10 cm nytt betonggolv med vattenburen golvvärme och armeringsnät
- Klinker

Ungefärliga kostnader hittills:
inköp av begagnad Hilti 6000:-
nya avloppsdetaljer ca 3000:-
Fiberduk 800:-
Åldersbeständig plast + tejp 800:-
Cellplast 6000:-
Makadam 2800:-
Armeringsnät: 1600:-
Golvvärmeslang, shunt mm: 13500:-

SUMMA 34500:- Min egen fritid ej inräknad.
Återstående kostnader: ca 4.5 kubik betong och ytskikt (klinker)
 
Redigerat:
b8q skrev:
Jag har under vintern bilat bort 40 kvm källargolv och grävt ur för hand. Ca 5-10 cm betonggolv (oarmerat) och därunder 25-30 cm fyllnadsmaterial (mest sten) var det som kördes ut, så det blev ca 40x0.35 = 14 kubik som grävts bort. Djupare ville vi inte gå för då hade vi kommit nedanför syllens underkant och underminerat den.

Vi var två personer större delen av tiden; en som bilade och en som fyllde och tömde skottkärran).
Med en bra bilningsmaskin och bra möjlighet att forsla ut materialet (vi kunde kärra ut det genom källardörren, det är betydligt värre om det måste bäras i trappor!) så går det faktiskt rätt bra, vi höll väl ett tempo på kanske 8-10 kvadratmeter om dagen utan att förta oss.

I mitt fall återbyggs nu dessa 35 cm med (underifrån):
- Fiberduk
- 10 cm makadam 8-16, med radonsugslang och nya avloppsstammar nedlagd i detta skikt (ja, avloppsrören lutar ju förstås och går upp genom ovanliggande skikt här och var)
- 5 cm cellplast S100
- Diffussionstät åldersbeständig plast (radonstopp)
- 10 cm cellplast S100
- 10 cm nytt betonggolv med vattenburen golvvärme och armeringsnät
- Klinker

Ungefärliga kostnader hittills:
inköp av begagnad Hilti 6000:-
nya avloppsdetaljer ca 3000:-
Fiberduk 800:-
Åldersbeständig plast + tejp 800:-
Cellplast 6000:-
Makadam 2800:-
Armeringsnät: 1600:-
Golvvärmeslang, shunt mm: 13500:-

SUMMA 34500:- Min egen fritid ej inräknad.
Återstående kostnader: ca 4.5 kubik betong och ytskikt (klinker)
Man kanske skulle satsa på att göra bilningsjobbet själv men risken är ju att man kommer med i "arga snickaren" om 2år. :)

Någon som isolerat med endast 5cm cellplast till golvvärme i källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.