Gruvberget det låter inte kul med tanke på volymen så borde det inte vara några problem.

Kan ju vara som så att det är ett dåligt utformat utsug på hyveln?

Har du provat att öppna ett eller flera spjäll när du hyvlar kan fungera

Mvh Pär H
 
Jag tänkte försöka dela med mig av det lilla jag vet vid val av spånsug.

Om vi tänker oss att vi har en vanlig spånsug med filter säck upptill och spån säcken under som genererar ca 1500kpa max vilket dom flesta ennklare gör

Så för att klara av att ta hand om allt spån(ej alla fina partiklar) från den
mest krävande maskinen (bortset från bords fräs, störe kantputs, långbandsputs och bredbandsputs)som är hyveln och stationär såg som har klingskydd med utsug. Så behöver vi ca1400m3. vill vi även ta hand om alla finare partiklarså måste vi öka
volymen till ca 1900m3 och fin filter. Men efter som vi har vanligt pås filter som ändå släper igenom allt det fina så behövs inte mera volym


Men har vi en 1400m3 spånsug 1,5 hk med max 1,5m lång slang 100mm i diameter
så får vi ut 750m3
ökar vi slangdiametern till 120mm får vi 940m3
ökar vi mera till 160mm så får vi ut ca1350m3

notera att det är med en kort slang, ökar vi slanglängden till det dubbla så sjunker volymen ännu mera. Detta baserat på en hyfsat bra slang

Om vi nu följer ovannämda fysiska lagar så måste även maskinernas utsug/stos och spånsugens insug modifieras annars så sänks volymen vi vill inte ha någon förminskning någonstans.

För att kunna använda 160mm slang så krävs det minst 1,5hk och kort slang ökar man slanglängden så måste man öka motors styrka
Har man klenare motor än 1,5hk så 120mm har man kortare slang, 1m så kan kanske 140mm slang fungera

Vill vi ha lite rör så blir det minst en 3 hk
För det är inte mängden volym som är viktig utan undertrycket fläkten kan skapa. Efter som det är en massa motstånd i filtret, rören och respektive maskin. Så för att klara av allt motstånd så måste man öka motorstyrkan.

Det är väldigt viktigt att man har rätt dimension på rör/slang till rätt volym/undertryck
annars får man inte den volym som krävs för att ta hand om spånen.

Allt baserat på ca 20 meter per sekund i slangen vilket räcker efter som vi har så kort slang och att en maskin i taget används



Jag googlade lite och på pappret så verkar duabs FM300 ett bra val. Har hittat FM300 på flera ställen men mycket dyrare. Men jag vet ej vad den har för filter säck.
Finns även stora skillnader där hur pass bra den filtrerar . Kolla även hos http://www.bicbcarlsson.se/ Brukar vara väldigt billiga dom har inga priser på nätet.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
per h, varför förutsätter du att luftgenomströmningshastigheten är konstant när du ändrar arean?
varför skulle rör ha högre friktion än slang?
 
pär h skrev:
Gruvberget det låter inte kul med tanke på volymen så borde det inte vara några problem.

Kan ju vara som så att det är ett dåligt utformat utsug på hyveln?

Har du provat att öppna ett eller flera spjäll när du hyvlar kan fungera

Mvh Pär H
Så du menar att öppna ett par spjäll kan förbättra det hela?


Ps. Intressant utläggning om rördiametrar och kapacitet, det borde jag ha tänkt på. Jag kör med 100 mm spiro överallt fram till maskinerna och därefter 100 mm slang max 3 m fram till maskinerna. :S Ds.
 
Har precis läst en hel del av det Bill Pentz skrivit: http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm

Sammanfattningsvis och på svenska rekommenderar han för att samla in findammet (som är värst för lungorna) från en maskin i taget:

Minst 1.360 m3/timme (800 CFM) luftmängd.
Minst 20 m/s (4000 FPM) fart på luften.

För att åstadkomma dessa värden:
150 mm (6") rör utan förminskningar, så släta som möjligt invändigt. Undvik därmed flexslang som är ribbad även på insidan. Undvika tvära hörn och T-korsningar. Använd Y-korsningar och långa böjar. För två anslutningar till maskinen splittar man med fördel i en 125 mm (5") och en 100 mm (4") anslutning eller två 100 mm.

Använder man PVC-rör (typ avlopp) kan man förhindra statisk elektricitet genom att fästa 50 mm bred aluminiumtejp på in- och utsida av rören, förbind de två tejplagren med genomgående skruv. Jorda maskin, rör och sug med varandra.

Bra huvar på verktygen som klarar av 150 mm anslutning (eller två enligt ovan).

3,5Hp motor @ 3.450 rpm med en 360 mm (14") impeller för cyklon, kommer undan med mindre för vanlig spånsug.

Enklast är att låta frånluften hamna utomhus, annars behövs en effektiv cyklon och bra inomhusfilter.
 
Nimajneb vart har jag skrivit att rör har högre motstånd än slang

Jag kanske uttryckte mej oklart när jag sa "Efter som det är en massa motstånd i filtret, rören och respektive maskin" i "respektive maskin" brukar det sitta en bit slang.

Jag har inte förutsagt att hastigheten är konstant utan skrev ca20 skulle tydligen skrivit 20-25meter per secund är du nöjd så Benjamin. Är du intreserad på riktigt om fysiken bakom så kan du skicka ett Pm till mig så kan du få namn och tele till en som kan det bättre än mig.

Jag har inte varit så himla nogran och specat allt i detalj av två orsaker jag kan ej allt och jag orkar ej skriva så mycket känns ej nödvändigt.
Utan det viktiga är att med 100mm rör/slang som säljs och sitter på varje hobbymaskin så får man bara ut hälften efter som fläkten /motorn är för små på dom "vanliga" spånsugarna



Tobbe det är av honom jag lärt mig det mesta och framför allt blivit uplyst om trädammets hälsovådlighet titta på http://billpentz.com/woodworking/cyclone/DCBasics.cfm#CFMRequirementsTable så ser du det som jag skrev att ca1400m3 800cfm är det lägsta som OSHA (amerikansk standard den sämsta standarn) om man har den volymen så klarar man ej av den högsta standarn som bill rekomenderar och det är euro medical recommended på ca1900m3 1125cfm. Skall man vara petig så är det faktiskt bara1700m3 100cfm Det högre gäller bords fräs, störe kantputs, långbandsputs och bredbandsputs
Så tolkar jag det i alla fall, Du kan gissa vad jag håller på att bygga har presic gjort en liten för dammsugaren.

Gruvberget det är bättre att vara efterklok än inte alls. Återkommer till varför det kan funka med att öppna ett spjäll eller två det kommer ifrån en av dom duktigare och framför allt trevligast i sverige när det gäller försäljning och beräkning av fläktar, rör etc. Han hjälper mig att ta fram en fläkt till mitt pågående projekt
och det skulle bli för hög hastighet i 160mm rör så jag skulle behöva byta till 200mm eller öppna i det här fallet ett spjäll. Men fläkten kommer troligt vis frekvensstyras. Min fläkt har en beräknad volym på ca 2600m3. Med tanke på vissa här på forumet som älskar att försöka leta fel så måste jag kolla upp det fysiska bakom påståendet.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Nimajneb vart har jag skrivit att rör har högre motstånd än slang

Jag kanske uttryckte mej oklart när jag sa "Efter som det är en massa motstånd i filtret, rören och respektive maskin" i "respektive maskin" brukar det sitta en bit slang.

Jag har inte förutsagt att hastigheten är konstant utan skrev ca20 skulle tydligen skrivit 20-25meter per secund är du nöjd så Benjamin. Är du intreserad på riktigt om fysiken bakom så kan du skicka ett Pm till mig så kan du få namn och tele till en som kan det bättre än mig.

Mvh Pär H
Ta det inte som någon kritik, enbart nyfikenhet.

Rörfriktionen kopplade jag när du skrev att du behövde en 3hästarsmotor om du lägger rör, men du kanske menade att lägga låååååååååååånga rör

När det kommer till hastigheten så fick jag känslan av att luftmängden och arean på röret följde varandra nästan linjärt- Själv trodde jag att strömmningshastigheten skulle öka så pass mycket att transporterad volym inte skulle skilja sig så mycket som det gör i dina beräkningar.
 
pär h skrev:
Gruvberget det är bättre att vara efterklok än inte alls. Återkommer till varför det kan funka med att öppna ett spjäll eller två det ...
Mvh Pär H
Hej Pär!
För mig behövs ingen djupare förklaring, jag är bara intresserad av funktionen d^_^b
Jag har byggt om systemet lite i helgen och märker att det är flera fysiska fenomen som inverkar, nu har jag porten längst bort vid justersågen öppen jämnt och de andra stängda, har också kortat av onödigt långa slangar. På det viset har jag fått ut helt annan effekt, men helt klart är det så att har man en kraftig fläkt måste man tydligen ha en eller ett par portar öppna för att få "balans" i spånsugsystemet
Tackar för ett konkret tips!
 
Tack för ditt råd, Gruvberget. Det blir nog en Duab FM 300 med kapacitet en bit över 2000 kbm/tim, klart mer än Julas DC12.
 
Takayama skrev:
Tack för ditt råd, Gruvberget. Det blir nog en Duab FM 300 med kapacitet en bit över 2000 kbm/tim, klart mer än Julas DC12.
Bra val! Jag håller mig bort från Julas maskiner rent generellt numera, kvalitén har mycket övrigt att önska, det är skillnad även på Kines-maskiner har jag upptäckt.
 
Jag brukar se det damm spånsugen tar hand om som en ren bonus i utebliven städning. Lungorna skyddar bäst med en bra halvmask om man inte vill lägga ordentligt med pengar på spånsug, filter och tillbehör. Dock måste man komma ihåg att det fina dammet flyter runt i luften länge. Större bartiklar och spån tar sugen hand om bra och det är såklart trevligt.

Läser man för mycket på Bill Pentz sida blir man ju nästan rädd för att bara vara i snickeriet...

Dessutom är vissa maskiner notoriskt svåra att få till effektivt utsug på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.