Vi har ca 50 cm lösull (vet inte vad det är för sort, men ser ut som vit syntetisk vadd) på vinden. Nu ska vi bygga om och inreda vinden för boende, så "ullen" måste bort...
Är det handplocka och åka och slänga som gäller eller finns det andra alternativ?
 
Det dyra men enkla alternativet är att beställa en sugbil (som slamsugarbilen ungefär) som fixar detta år dig för cirkus 15-20k.

Ett lite mer arbetsintensivt sätt är att hyra en blåsmaskin för lösull och köra den baklänges ner i några stora säckar. Ni fixar antagligen jobbet på mindre än en dag.

Det skitjobbiga alternativet är nog att handplocka i stora säckar. Svettigt.
 
MathiasS skrev:
Det dyra men enkla alternativet är att beställa en sugbil (som slamsugarbilen ungefär) som fixar detta år dig för cirkus 15-20k.

Ett lite mer arbetsintensivt sätt är att hyra en blåsmaskin för lösull och köra den baklänges ner i några stora säckar. Ni fixar antagligen jobbet på mindre än en dag.

Det skitjobbiga alternativet är nog att handplocka i stora säckar. Svettigt.
Tack för sammanfattningen! Då är det bara att sätta en prislapp på sin semestertid och sen se vad som blir "billigast". ;)
 
Betala en slant till några sommarjobbare.
/CC
 
Om det behöver städas bort hyvel & sågspån i snickeriet jag huserar i ibland, så brukar jag koppla loss spånsugslangen och "dammsuga" med........borde väl funka med en rejäl spånsug, en lång slang, en hjälpsam medhjälpare och en massa tomma plastsäckar ?

När säcken är full så är det ju bara för medhjälparen att bryta strömmen, samt byta säck........det borde väl funka ?  :)

Måste ju gå att sälja säckarna på blocket t.ex, lösull som är "blåst" en gång måste ju vara betydligt enklare att isolera med, jämfört med att kratta ut ull från en ny "bal"
 
Haagbard skrev:
Om det behöver städas bort hyvel & sågspån i snickeriet jag huserar i ibland, så brukar jag koppla loss spånsugslangen och "dammsuga" med........borde väl funka med en rejäl spånsug, en lång slang, en hjälpsam medhjälpare och en massa tomma plastsäckar ?

När säcken är full så är det ju bara för medhjälparen att bryta strömmen, samt byta säck........det borde väl funka ?  :)

Måste ju gå att sälja säckarna på blocket t.ex, lösull som är "blåst" en gång måste ju vara betydligt enklare att isolera med, jämfört med att kratta ut ull från en ny "bal"
Jo, jag ska kolla om jag kan få tag på en sug. Har dessutom ett rum i garaget vars tak behöver isoleras lite bättre, så där kan man ju lägga lite av ullen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.