Vågar man bygga med Älvsbyhus?

  • Antal röster
    163
  • Omröstningen stängd .
Kamilenski, Om det blir slut för företaget ligger ju ditt flotta kontor o lexusen i fara...
 
personligen förstår jag inte varför man ens chansar efter allt som kommit fram om hur de behandlar sina kunder. Detta plus att jag skulle aldrig stötta ett företag som beter sig som Älvsbyhus gjort,av ren princip!
Köper jag deras produkter så tillåter/hjälper jag dem att finnas kvar och kanske göra det igen mot någon annan, vilket är oacceptabelt.
 
Vill lyfta upp tråden lite... :)

Det går inte att rösta längre men folk bör ha möjlighet vad andra tycker.
 
A
Nej, såg när våra grannars Älvsbyhus restes och hur plasten svajade löst för vinden över natten i regn innan de dagen därpå kom och satte fast återstoden av plasten till taket... fusk rakt igenom från grund till tak är tyvärr det intryck vi fick!
 
mickeosus skrev:
Nej, såg när våra grannars Älvsbyhus restes och hur plasten svajade löst för vinden över natten i regn innan de dagen därpå kom och satte fast återstoden av plasten till taket... fusk rakt igenom från grund till tak är tyvärr det intryck vi fick!
Nej men vänta här nu lite....det där kan du omöjligt ha sett. Vi har minsann fått reda på i andra trådar att plasten är den bästa tänkbara takmetod. Den hållbaraste som finns och att det inte blir problem med den utan i ett enstaka fall som visats på TV. :D Från samma initierade källa har vi även fått reda på att alla andra hus som byggs förutom ÄH är det fusk från grund till tak som du pratar om. :p

*OBS Ironi, om det nu var någon som inte begrep det*
 
Jag kan vara glömsk. Vet att en del använder olika plaster som undertak. Jag ska försöka taga lite foto på detta. / Ej Älvsbyhus. Och plasten är svart.

Om den är så dålig, varför tillverkas den av olika tillverkare?
 
Älvsbyhus plast är väl ljus/genomskinnlig? Det har i alla fall alla våra grannar haft. Vi kan fortfarande se grannens plast sticka ut under takpannorna och fladdra vid överhänget till dörren. (två år sedan de byggde)

Plasten är väl inte dålig i sig, utan det är väl vad den används till som är problemet. Alla material kan utmattas/sträckas det är bara lite olika tidsintervall mellan dem...
 
maggan9 skrev:
Plasten är väl inte dålig i sig, utan det är väl vad den används till som är problemet. Alla material kan utmattas/sträckas det är bara lite olika tidsintervall mellan dem...
Plasten används till vad den är tillverkad för...

http://vison.se/produkterutak.html
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Plasten används till vad den är tillverkad för...

[länk]
I så fall, betyder detta, att plasten är inte Älvsbyhus egen "patent"?
 
Nu tror jag magnus du missförstod mig. Jag menar om plasten är fastspikad i reglar och luft tillåts komma in under så att plasten börjar bångna så kommer det förr eller senare att bli hål pga utmattning runt fastsättningen.
Jag tror faktiskt inte att det är tänkt att luft ska komma in under plasten och lyfta takpannor, eller har jag fel? ( Där vi bor blåser det hemskt mycket och varje år ramlar några takpannor ner både hos oss och hos grannarna), men skillnaden är att vi har ett fast underlag och inte någon fladdrande plast...
 
Om pannorna blåser av både med plast och annan konstruktion beror det knappast på plasten. Varför skulle ett plastmaterial ta mer skada av att böjas än ett "naturfibermaterial" som trä? Även råspont sviktar...
 
L. Mäkinen skrev:
Om pannorna blåser av både med plast och annan konstruktion beror det knappast på plasten. Varför skulle ett plastmaterial ta mer skada av att böjas än ett "naturfibermaterial" som trä? Även råspont sviktar...
Råspont sviktar?? Men hallå...du jämför ett plastskikt med ett spontat undertak i trä. Hörde du själv hur det lät?

Ingen annan hustillverkare använder den där plasten som ä-hus gör.
Men billig är den. När man köper ett billigt hus får man väl finna sig i det.
Den typen brukar man se på cykelbodar o garage.

Magnuse74, du verkar ha fullt upp och försvara älvsbyhus i alla möjliga trådar o forum.
Är du orolig att husen ska få sämre andrahandsvärde den dag du ska sälja?
 
Tydligen är det inte bara Ähus som bygger med plasten. Vad kallas den här svarta tyska plasten?
 
  • undertak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vet inte om du fortfarande håller koll på denna tråd, men vi har nyss byggt ett Älvsbyhus som vi är mycket nöjda med. Huset kostade ca 400tkr mindre än ett annat liknande hus från ett annat företag, vilket avgjorde saken. Älvsbyhus har som mindre saker att välja på, men för mig ansåg jag i slutändan att detta underlättade. Det är så många beslut man ska ta och att då stå och välja på ena eller andra vattenkranen kände jag inte spelade någon roll, om 10år kanske jag ändå inte är nöjd med den jag valde. Man kan inte heller välja ne annan planlösning, men det gjorde inget för oss eftersom vi var nöjda med den som var. Älvsbyhus har nu också infört att allt som slås ner på slutbesiktningen ska vara åtgärdat inom 14 dagar annars går det vidare till ett servicelag som fixar det. Älvsbyhus har dessutom nu bytt VD, vilket medför en del förändringar. Sedan tycker jag att man ska tänka på hur många hus som de faktiskt har levererat och hur många fel det har blivit på husen så kanske det inte är så många om man jämför med ett annat husföretag. Så jag tycker verkligen inte att du ska vara orolig för att köpa ett älvsbyhus. Visst de tänker lite fyrkantigt, men köp huset och bo in dig, är du inte nöjd så har du fortfarande 400tkr att ordna till det du är missnöjd för.

And. bygglag så finns det självklart de som är bättre eller sämre, vi har varit kalasnöjda med våra snickare. trevliga och hjälpsamma! Det man också ska veta är att de dåliga bygglag som finns ryker om de inte gör bra jobb. Det som är viktigt för dig är att du ser till att få en bra markentrepenör som gör ett bra markjobb så håller sig grunden bra. Det finns både fördelar både med platta eller torpargrund (nu erbjuder bara älvsbyhus torpargrund). En fördel är t.ex. om du någon gång skulle få en brusten vattenledning så kan du lätt krypa under grunden och fixa det, detta är lite svårare om det rör brister mitt i plattan. Nu ska ju inget av detta hända, men är bra som en tankeställare.

Stödet från huvudkontoret har varit jättebra. Har jag haft frågor som inte min säljare har kunnat svara på eller hjälpa mig med har jag tagit saken i egna händer och pratat med försäljningschefen där uppe och fått mkt bra hjälp.

Vad gäller trasiga plankor så hade vi en 3-4st när huset kom, detta kan ju bero på många anledningar. Transport eller att de torkat sönder. Våra snickare bytte ut dom direkt och sen har vi inte haft några spruckna plankor.

Sen den största fördelen av allt, som jag anser, det är att huset byggs inomhus och är torrt. Det enda som byggs ute är övervåningen. Men tänk ett annat husföretag som låter huset stå ute i månader, här är det max ett par dagar.

Sedan kan du givetvis ha otur med vilket husföretag du än väljer. Vi har t.ex. en granne som INTE byggt med älvsbyhus och nu har han en sned platta och ytterväggar som är sneda. Så det är inte alltid älvsbyhus det är fel på....

Hoppas att du fått en annan bild av älvsbyhus också:)
Lycka till!
 
"Sen den största fördelen av allt, som jag anser, det är att huset byggs inomhus och är torrt. Det enda som byggs ute är övervåningen. Men tänk ett annat husföretag som låter huset stå ute i månader, här är det max ett par dagar."

Vid ett bygge med ett storblocksföretag så tar det ca 2-4 dagar innan taket är på så denna fördel ger jag inte fem öre för.
Jo jämför du det med lösvirke så har du rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.