Mohha skrev:
Funderar på att bygga ett tralldäck som är 5x4 meter, jag hade tänkt andvända 9st 50cm plintar som står i tre rader cc 2,5m och 2m mellan raderna. Har tänkt andvända 45x195 som bärlina till plintarna samt sätta 45x145 som "golvreglar" mellan bärlinorna (som på estvings bild fast sätta dom rakt cc60, borde går om man andvänder balskor på en rad) Vada tror ni om detta ?
Antar du menar att sätta balkskor till samtliga golvreglar, ja det går även om det tar lite längre tid. Kan vara nödvändigt om man inte vill bygga för mycket på höjden
 
Nja... borde räcka med en rad stolpskor, om man spikar den ena sidan först och sedan spikar man den andra sidan fån långsidan och sätter balkskor mot mitten, om duförstår hur jag menar....
 
Mohha skrev:
Nja... borde räcka med en rad stolpskor, om man spikar den ena sidan först och sedan spikar man den andra sidan fån långsidan och sätter balkskor mot mitten, om duförstår hur jag menar....
Du bör inte slå spik i ändträt. Hållbarare att skråspika/skruva och ännu bättre om du även lägger en 45x45 i underkant så har du stöd och en viss extra bärighet
 
Kanske lika bra att köra med balkskor överallt. Vad tror ni om dimensionerna på bärlina och golvreglar?
 
dosken skrev:
Nu blir jag lite nyfiken, varför skulle inte det gå?
Köpte 13 färdiga plintar i helgen o de hade jag tänkt göra hål för med 200mm-borren
Hur gick det med jordborren. Funkade det smidigt?
 
hedde skrev:
Hur gick det med jordborren. Funkade det smidigt?
gå lägg daj nu hedde...
kom förbi mig nån da...
natti
 
Jag kommer förbi, dock tidigare än jag skriver inlägg här på forumet. :)
 
estwing skrev:
45x220 mm.
men du MÅSTE kryssa i 2 rader, detta utgör bärlinor i ditt fall...
jag pratar aldrig millimeter.... hehe.
ber om ursäkt....

keep going...
mvh
estwing

Detta innenbär att man bygger denna ramen och kan lägga golvet direkt på ramen, eller behöver man golvreglar?

Altanens storlek 4,2 bredd och 3,6 djup. Tre rader med plintar. Inglasad och papptak?
 
hedde skrev:
Hur gick det med jordborren. Funkade det smidigt?
Betydligt smidigare än att gräva ner dessa färdiga plintar för hand ialla fall :) Väldigt mycket rötter och sten i marken så bra att vi var två pers, det högg nåt fasligt ibland.
Jag är fortfarande nyfiken på vad estwing menar med att jordborr inte går på färdiga plintar...
 
dosken skrev:
Betydligt smidigare än att gräva ner dessa färdiga plintar för hand ialla fall :) Väldigt mycket rötter och sten i marken så bra att vi var två pers, det högg nåt fasligt ibland.
Jag är fortfarande nyfiken på vad estwing menar med att jordborr inte går på färdiga plintar...

för att när man sätter färdiga plintar vill man ha en 30x30 platta i botten...
klart kan du borra ett 50 hål så ela det ok...
därav svaret....:wow:
 
estwing skrev:
för att när man sätter färdiga plintar vill man ha en 30x30 platta i botten...
Varför det? Räcker alldeles utmärkt med singel.
 
ThomasLindgren skrev:
Varför det? Räcker alldeles utmärkt med singel.
jag skrev ej att man skall ha, utan man vill ha.
saken är den att när man sätter färdiga plintar(avbryter å pratar på bygget nu)
gör man en carport lr altan lr friggebodar m.m så gör man så här för att fördela trycket.
sak samma gäller när man gjuter plintar, man gräver alltid större i botten så det blir en större kaka där.
detta är en grundregel...

självklart kan du sätta plinten på lite singel men det hade jag aldrig gjort iaf....
jag anser att detta är byggfusk med ett doltfel.
detta står jag för för min egna del..
gräver man å plintar å sliter med detta då fixar man så att plattan kommer under med med packad makadam under........


mvh
estwing
 
Inget singel, helt rätt.

Markduk och makadam är viktigt

platta... njaa... beror naturligtvis på markegenskaper och tänkt tryck på plinten.

Jordborren funkar iaf, men om man mot förmodan skulle behöva en platta så får man väl skava upp kanterna så man får ned plattan.
 
eja skall du ha en 10m2 altan m.m kan man fundera, men gräver man så kan man lika gärna fixa ner plattan...

jovisst kan du ta jordborret men det borrar ej fyrkantigt hål hehe.
i detta fallet får du gräva hur mycket som helst ändå därav jag skrev att det ej går...
sen är den färdiga plinten rektangulär i botten så borrar man får man gräva ändå....

makadam polatta å plinten på sen är fundamentet klart för hårt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.