Hej!

Ett av semesterns projekt är en totalrenovering av dubbelgaraget hemma. Det handlar om ny ytterpanel och nytt tak. Till detta måste man ju köpa nya verktyg :D

Frågan är vad som kan vara lämplig spikpistol och kompressor för att spika liggande panel samt råspont till taket?

/Krister
 
En 50-90 stompistol. :)
 
Låter som en bra idé. Någon specifik pistol eller någon specifik kompressor som kan rekommenderas?

Jag har inga andra större byggnationer på gång som kräver spikpistol så jag behöver ingen proffsmodell. Samtidigt vill jag vara säker på att den fungerar på ett bra sätt.

/Krister
 
Biltemas stompicka levde upp över alla mina förväntningar, tror den finns för dryga 1300:-
Tar 50-90mm 21gradig.
Eller så importerar du en märkespicka från tex USA, ofta långt under halva priset jmft med Sve priset (efter att frakt och moms betalats).
Själv har jag en 'billig' Jula 3Hk kompressor (230V), har funkat fint för mina maskinspikningsprojekt (garage på 78m2 framför allt).
 
Du kommer att bli tokig av alla dubbelslag med dom billiga pickorna, satsa istället på import eller en namnkunnig picka på blocket kanske.
 
Inte ett dubbelslag med den Biltemapistolen jag lånade. :)
Däremot ville den 'trassla sig' om man inte fyllde med spik innan det bandet som satt var nästan slut.
Så fylla när de var runt 10spik kvar så funkade den fint.

Men visst, med tanke på vad man kan få en import för så :)
 
Kan en Makita GN900SE 7.2V enligt diskussionen här vara ett bra alternativ?

/Krister
 
Det kan den säkert, dock blir det nog inte det mest kostnadseffektiva alternativet. :)
Jag har en Hitachi NR90GR som jag spikat en stor del av mitt garage med, har funkat fint, förutom när det varit minusgrader ute.
Tryckluftspistolen är snabbare också.
 
Jag importerade en Milwaukee 7100-20 för ett par år sedan innan jag började bygga.
Efter snart 20000st (biltema) spik så går det fortfarande som en dröm.
 
Tack för alla tipsen. Lutar nog åt Makitan i alla fall även om det inte riktigt går att motivera ekonomiskt ;)

/Krister
 
Hej igen!

Ville bara meddela att det blev Makitan (GN900SE) och för en nybörjare som jag har det varit mycket smidigt med en spikpistol som är "slanglös".

/Krister
 
Jag ska sälja min Hitachi NR90GR som jag köpte från USA. Skicka ett pm om du är intresserad!

Edit: Oj va visst lite sen. Men nån annan kanske är sugen på en billig puffra?
 
Redigerat:
TommyJ skrev:
Jag ska sälja min Hitachi NR90GR som jag köpte från USA. Skicka ett pm om du är intresserad!

Edit: Oj va visst lite sen. Men nån annan kanske är sugen på en billig puffra?
Vad räknar du som billigt?
Edit: stötte på tråden på Google, såg nu att den var 6 år gammal
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.