Ska bygga pannrum i garage och ska gjuta platta till panna och tankar. Pannan väger ungefär 500kg och likaså två tankar á 500liter. Vad ska man använda för isolering till plattan? Jag fattar ju att jag ska ha cellplast, men vilken bärighet behövs? Räcker S80 eller behöver jag S200 eller annat?

Får gärna vara lite överdimensionerat för eventuellt större tankar i framtiden.

Ser gärna uträkningar på det så man slipper fråga igen om det blir aktuellt i framtiden.
 
Jag tror det viktigaste är att underlaget är väldränerat och riktigt "paddat" innan man gjuter. Jag lade dubbla armeringsnät och lite extra armeringsstänger under panna, skorsten och acktank.
 
Jo, men jag ska ju isolera och då är det väl lika bra att dimensionera för den bärighet som behövs!
 
10cm cellplast+L-element, ligger det i min platta,håller fint för panna o 3000liter vatten,20-30kubik ved..
 
jag har 8X200 mm nät 10 cm skb betong. detta ska hålla det mesta. har paddat sanden under väldigt mycket ingen isolering iförsig. 10 cm betong ska hålla det mesta sa dom på betonggjuteriet. får se hur det håller 3 ton tank o 750 kg panna.
 
Det är nog ingen som förstår frågan! Det jag undrar är vilken kvalité på cellplast jag ska använda??? S80, S100, S150 ...osv

Du knekten tex...använde 10cm cellplast, men av vilken kvalité?
 
2 tips.
kolla om det går att gjuta med eps betong.. då behöver du ingen cellplast. 10cm eps betong= 5 cm cellplast. frågan är hur hård den betongen är om den är fluffig, värt att kolla iallfall, annars om du bestämmer dig för cellplasten under kolla upp skb betongen. den slipper du vibrera. o den flyter mycket lätt. säkra cellplasten bara så den inte flyter upp o lägger sig uppe på smeten då har du lite extra jobb sen. skb betongen är mycket "blötare"så du behöver inte hålla på att skotta utan bara justera med sloda. traditionell k30 tex är ju tyngre att jobba iomed att den inte flyter ut och så måste man vibrera den. gjuta 50 m2 med skb tar typ 45 min för 2 man. med k30 typ 2-3 timmar =)
 
Tompa74 skrev:
Det är nog ingen som förstår frågan! Det jag undrar är vilken kvalité på cellplast jag ska använda??? S80, S100, S150 ...osv

Du knekten tex...använde 10cm cellplast, men av vilken kvalité?

Sök fram tillåten långtidslast i N/m2 och räkna själv. 1000 kg = 10000 N => 2 m hög tank ger 20.000 N/m2
 
Tackar så mycket! Det var det här jag ville veta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.