Vi skall lägga ca 100 kvm klinkers i en gammal källare som har betonggolv.

Vi har räknat med att vi behöver använda ca 2-3 mm flytspackel i genomsnitt för att jämna till underlaget. Vi har valt plattor som är 30 x 30 cm. Det är totalt 4 rum. Det är inga golvbrunnar etc och vi använder det som förråd, så det behöver inte vara extremt snyggt gjort. Vi har köpt allt material och tagit hit det. Vi skall ta in olika anbud för själva jobbet.

Vad anser ni är en rimlig tidsåtgång för jobbet ?
 
Enl mina beräkningar:
8h för arbetet med att flyta om golvet. 120h för plattorna.

Men en mer erfaren plattsättare kanske räknar fram till något annat.
 
Jag skulle dra till med 12 tim på primer och spackling, och 80 tim på klinkerläggning och fogning.
Då tänker jag mig 4 fyrkantiga rum och rak läggning. Tidsåtgången kan variera ganska kraftigt om det är mycket vinklar och prång, eller om ni ska ha mönsterläggning.
 
Av egen erfarenhet så skulle jag lätt lägga det på mindere än 3 dagar om det är 4 kantiga rum. Spackling 1 dag och fogning en dag. Alltså en arbetsvecka inga problem för en erfaren plattsättare. Nu får jag säkert däng av någon plattsättare på forumet men jag är hyffsat snabb så det är olika.

Georg Larsson skrev:
Vi skall lägga ca 100 kvm klinkers i en gammal källare som har betonggolv.  

Vi har räknat med att vi behöver använda ca 2-3 mm flytspackel i genomsnitt för att jämna till underlaget. Vi har valt plattor som är 30 x 30 cm. Det är totalt 4 rum. Det är inga golvbrunnar etc och vi använder det som förråd, så det behöver inte vara extremt snyggt gjort. Vi har köpt allt material och tagit hit det. Vi skall ta in olika anbud för själva jobbet.  

Vad anser ni är en rimlig tidsåtgång för jobbet ?
 
Stort tack för era inlägg!!

Det är intressant att det är så stor spännvidd i hur lång tid man beräknar det tar (från ca 40 tim till ca 120 tim). Det är inte lätt att veta vad man skall tro är rimligt när man får olika anbud. :-/
 
Nog skall en proffsig plattsättare kunna sätta mycket mer än 1kvm i timmen.

Min erfarenhet av plattsättning inskränkte sig till 3 små projekt, sammanlagt kanske 25-30kvm kakel och ca 4kvm klinker tidigare.

Jag satte klinker i vårt kök, ca 22kvm dagarna före jul (tidsplanen började bli tuff). Jag började ca kl 19.00¨på kvällen och höll på hela natten, jobbet var klart kl 07.00 på morgonen, inkl rengöring av verktyg. Gick upp och sov 2 timmar åkte sedan till mitt ordinarie jobb.

Om jag som amatör kan sätta nästan 2kvm i timmen, så borde väl ett proffs kunna göra 2-3 gånger den takten, minst. Det jag tycket tog längst tid vara att lägga ut fix. Proffs använder såvitt jag förstår flytfix på sådana ytor, det skall gå mycket fortare.
 
Ja man är knappast yrkesman om man behöver 120 tim. inte ens om det är på diagonalen eller annat mönster så mycket kan jag säga.
 
De 120 timmarna jag sa är vad som står i wikells "sektionsfakta ROT 05/06"
Jag själv har ingen aning då jag inte är plattläggare.
 
sville skrev:
De 120 timmarna jag sa är vad som står i wikells "sektionsfakta ROT 05/06"
Jag själv har ingen aning då jag inte är plattläggare.
Du får in taskigt med jobb väl ;-)

Sektionsfakta tar väl med rubbet i de 120 timmarna dvs frambärning har för mig 30 m ingår typ... Och i min värld är 120 timmar för rubbet ungefär 60 för mycket .
Men men även jag har lämnat högfa priser:) ibland funkar det ibland inte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.