Hur är det nu efter att digital-tv har kommit. Fungerar de gamla bordsantennerna man hade på 80-talet eller måste man ha någon ny antenn för att få in de fria kanalerna (1, 2, 4, 6, Barnkanalen m m)?

Att man måste ha digitalbox är jag på det klara med...
 
Jovars, det är samma radiovågor då som nu, däremot visar sig problem med dålig signal på annat sätt nu och bordsantenner har ju inte alltid så lätt att fånga upp lite svagare signaler. En bra bordsantenn, gärna med inbyggd förstärkare, kan funka utmärkt i områden med bra signal.
 
Troligen är frekvensen en annan nu än på 80-talet. Men det är bara gå in på terracoms hemsida och titta på både täckningskarta och frekvensband för din ort. Är frekvens bytt sen analogtiden så fungerar inte antennen nått vidare. Finns nya inomhus antenner att köpa för 300-500kr.

Inomhusantenn fungerar bara där signalen är väldigt stark.
 
Digitala marknätet sänder på samma frekvensband som TV2/TV4 använde förr så alla antenner sålda de sista 40 åren bör vara anpassade för detta även om frekvensen inte är exakt densamma som då. I och för sig har man även börjat använda lite högre frekvenser inom det bandet än man normalt använde tidigare och de är i allmänhet lite knivigare. Några garantier kan man aldrig ge om man inte vet vilka förhållanden som råder hos trådskaparen eller vilken bordsantenn det gäller och knappt ens då.
 
Jag har en bekant som använder en klädgalje av ståltråd. Går alldeles utmärk, men så har han också fri sikt till nackasändaren. Inte ett träd emellan. Bara två kilometer vatten.
 
Dom gamla sändarna på UHF (TV2, 4) hade en effekt på 40 kW, dom nya digitala har bara 2,5 kW.
Så en riktig antenn s.k. Yagi (den vanliga som alltid suttit på taken) är ett måste så om man bara ligger några kilometer från masten.
 
Från början, med analog TV, hade jag en liten inomhusantenn. Den var av enklaste slag men gav utmärkt bild på TV1, TV2 och TV4. sedan misstänker jag att de sänkte effekten på sändningen när digitalomläggningen närmade sig, för jag fick successivt sämre och sämre mottagning. Mot slutet fungerade det knappt alls. När så den omläggningen kom så upphörde mottagning helt. Jag bytte till en vanlig takantenn, men det hjälpte inte heller. Jag fick inte in någon svensk TV över huvud taget. (Däremot så kunde jag se dansk TV.)
 
Öhh?? Har du digitalmottagare då?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.