Hej,

Jag ska byta panel på en vägg. Har inte gjort det innan men det jag funderar på är; Antar att panel + asfaltboard har en viss stabiliserande verkan. Om jag river ner detta, finns det någon risk att innerväggarna eller fönster kan ta skada om konstruktionen rör sig? Vad gör man för att undvika problem?

Om jag skulle anlita snickare, vad pratar vi för arbetskostnad? Det handlar om en vägg på ca 12 kvadrat.

Mvh,
Mattias
 
Nä det finns ingen sån risk, det är fullt möjligt att ta bort den gamla panelen utan att nåt händer likaså asfaboarden eller vad Du nu har under. Det är så man gör oftast eftersom man vanligen byter panel för att den gamla är dålig och då tar man bort den.
 
Det beror ju lite på. Plockar man bort panelen på den översta delen på mitt hus så tittar man rakt in i vinden och det är ju kanske inte så praktiskt.
 
Men du har väl nån stomme som panel och takstolar sitter på?
Om huset rör sig när du tar bort panelen så skulle jag inte lita på huset när det kommer 1 meter snö på taket med panelen på.

Panelen är ju inte den bärande konstruktion, nån får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Du kan kanske spika upp ett kryss av hålband om du känner dig osäker
 
Andy78 skrev:
Men du har väl nån stomme som panel och takstolar sitter på?
Om huset rör sig när du tar bort panelen så skulle jag inte lita på huset när det kommer 1 meter snö på taket med panelen på.

Panelen är ju inte den bärande konstruktion, nån får gärna rätta mig om jag har fel.
Så tänker jag också, man reser regelstommen först sen spikar man panel, panelen bär inte upp huset på nåt sånt sätt.
 
Hej,

Tack för era svar. Jag har ju fått de svar som jag hade hoppats på... :)

Att panelen inte är bärande förstår jag, men jag trodde att den hade en viss stabiliserande verkan.

Mvh,
Mattias
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.