Hej,

Huset har under 60 år blivit "misshandlat" av olika elektriker och hemmafixare. Misstänker att det finns många här som har koll på hur standarderna för färgkodning av FK-kabel förändrats under åren. Finns de möjlighet till en kort historieskrivning?



PS. Skall inte själv in och rota i detta, men är nyfiken på vad som gjorts och när... T.ex. nämnde min kompis elektrikern att alla kablar i ett rum var svarta eller vita, såväl fas, nolla som tändkablar. Som tur var inga jordningar....
 
Vad kul med en till med udda färgkodning. I mitt hus så var alla trådar röda, fas eller jord eller nolla spelade ingen roll, men det är historia i dag. Röd vet jag var jord förr i tiden men dom andra färgerna känner jag inte till. Visst är det kul med gamla kåkar, vilka udda lösningar man kan hitta.
 
det enkla svaret är igentligen att det inte fanns några standarder för ett antal år sedan... har själv sett röd fas även om det av de flesta användes som jord, vit har väl oftast varit fas med svart nolla vad jag har sett i gamla anläggningar men det kan säkert vara olika i olika delar av landet och tom hos olika installatörer...

numer är det förövrigt brun fas man ska använda med blå nolla och gulgrön jord
 
som ni säger är det nog olika på olika ställen i Sverige!
Vi har som förra skrivare gul/grön som jorden.. men har svart fas med blå nolla! Och vit och brun som tändtrådar...

/ Lotta o Johan
 
nja idag är det min sistnämda standard som gäller (EU)... för ett par år sedan så var det däremot svart fas.
ändrades 2002 tror jag.. vit tändtråd är det vanliga men jag vet inte riktigt vad regelboken säger, vore ju igentligen bättre med orange lr något så man inte misstar sig för 2 lr 3-fasgrupp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.