Thomas59
Hej
Har en thujahäck som föregående husägare planterade. Häcken är ca 3,5 meter hög (kanske upp till 4 meter) och delvis i söderläge och den skymmer både solen och utsikten mot vattnet samt skuggar trädgårdslandet.

Nu undrar jag om man helt enkelt kan ta ner dessa "jättar" till runt 2 meter genom att bara kapa stammen och putsa till formen lite?

År tiden den rätta (början på juni)?

Tar jag kål på Thujan med en sådan kraftig beskärning (kapning rättare sagt) eller kommer det att funka?

Att den tappar sin karaktäristiska thuja-look med så kraftig beskärning förstår jag men det kan jag leva med.

Tacksam för råd &tips.
 
Kapa av den, det ska den klara.
 
Hej!
Kapade min thuja häck som var 4m hög till drygt 1m. Tog ca 1år innan den blev riktigt fin. Nu håller jag bara efter den. Är väldigt tät nu. Min thujahäck som jag kapat är nog minst 15m lång och ingen av thujorna har dött trotts den hårda besärningen. Har hört att man ska klippa den före midsommar men vet inte om det stämmer. Lycka till! :)
 
Redigerat:
Thomas59
Tack för svaren. Då blir det till att rycka igång motorsågen!
 
Snailman
man ska visst kapa stammen strax över en förgrening, då bildar dessa en ny topp såsmåningom
 
Thomas59
Snailman skrev:
man ska visst kapa stammen strax över en förgrening, då bildar dessa en ny topp såsmåningom
Då får vi hoppas att thujan haft den goda smaken att grena sig strax under där jag tänker kapa då :cool:
 
Thomas59 skrev:
Då får vi hoppas att thujan haft den goda smaken att grena sig strax under där jag tänker kapa då :cool:
Hur gick det med thujorna? klarade dom att bli nerkapade??
 
Thomas59
erik_n skrev:
Hur gick det med thujorna? klarade dom att bli nerkapade??
Inga som helst problem. Kapade drygt en meter och häcken är hur frisk och fin som helst.

Tyvärr verkade det som kapningen gav häcken ny energi så det är nog dags av kapa i år igen. Skulle vilja ta 2 meter denna gång men frugan är inte riktigt med på noterna. Får väl kapa nån dag då hon är bortrest :surprised:)

Ska försöka ta häcken mot andra grannen i samma sväng. Ett himla jobb blir det med sammanlagt över 80 meter häck.
 
Skönt att höra. Står i begrepp om att kapa ner ett par meter i höjd på vår vildvuxna häck (läs skog). Skönt att höra positiva kommentarer, många som är skeptiska till att kapa i thujor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.