Ska lägga marksten utanför vårat hus, men är lite frågande vad man ska/kan använda för sättasnd. Har läst runt lite på olika forum men har som inte riktigt fått någon riktig klarhet i detta. Kan man använda sig utan "vanlig" sandlådesand som man grävt upp i ett sandtag i skogen??Eller måste det vara någon speciell sand till detta??
 
Jag har blivit rekommenderad 2-4 och lagt 200 kvm marktegel och betongplattor i detta. Är mycket nöjd! Stenmjöl dammar som tusan om det är varmt och blir till gröt vid regn. 2-4 är alltid likadant och mycket lättarbetat. Lätt värt den lilla extra kostnaden.
 
OK! Tack för svaren, då kan jag alltså lägga sandlådesanden åt sidan och antingen använda mig av stenmjöl eller 2-4. Om jag nu betämmer mig för att använda stenmjöl, hur förvarar man detta så att det inte klibbar ihop? Är tveksam till att man hinner lägga 95 m2 sten utan att det ska hinna med att regna mellan gångerna.

En liten annan fråga nu när men ändå är inne på ämnet. Kan man lägga markstenen kant i kant??Eller måste man ha fogen på 3 mm??
Företaget där jag köpte stenen ifrån sa att det ej behövdes 3 mm fog, men har varken hört eller sett/läst att men kan lägga dom kloss i kloss....
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Vill bara understryka Rozman's rekommendation.

Hade stenmjöl blivit gröt när det kom regn på så hade det knappast legat som topplager på tusentals garageuppfarter... Jag kan dock tänka mig att stenmjöl dammar om det ligger på en bilväg...men det var väl inte användningsområdet i trådens fråga?
 
Fogstorleken beror lite på vilken sten som läggs t.ex tumlade stenar kan läggas kloss för det går ned fog mellan ändå medan andra t.ex. gatsten behöver/skapar avstånd pga sin oregelbundenhet och ytteliggare andra med väldigt precisa kanter kan behöva en lagd ca 3mm fog.
Rekomenderar att lägga i 0-8 stenmjöl för bästa bärighet.
Stenmjöl kan bli lite kladdigt när det regnar ja, men det klibbar inte ihop permanent utan torkar ju när vädret blivit bättre. Ska du lägga "då och då" när du har tid och vid skapligt väder är det ju lugnt.
 
Tack ännu engång för svaren.

Tanken är väl att det kommer att läggas lite "då och då" och det börjar väl kanske luta lite åt att jag tar stenmjöl ändå.
Stenarna i fråga har precisa/vassa kanter runt om, dom är alltså inte tumlade. Varför det blev sådana stenar va just för att försäljaren sa att det skulle läggas koss i kloss. Men om det nu inte går så va ju ett jävligt korkat val, det va liksom det som va meningen med hela grejen.....
 
Ähh men det går väl, bara det att jag tycker att det stenmjöl man borstar ner i fogarna sedan låser dom mot varandra, ett av de få tillfällen när man VILL ha "grus i maskineriet":p.Men när jag tänker efter så borde det rinna ner tillräckligt med fog för låsning ändå även om dom är precisa i kanterna och lagda med ambitionen att ligga kloss.Kör påd^_^b
 
Man kan andvända stenmjöl, sättsand 0-8 flis 2-4. Stenmjöl är lättvindigt för det går att padda till en plan yta sedan bara drar du av det. 2-4 gillar inte myrorna men sätter sig inte utan det blir fotspår i det om du går i det under läggningen. Stenmöl finns hos alla krossar och är ganska billigt och funkar att foga med. Håller sig fuktigt så det dammar inte vad jag har märkt, däremot fryser det vilket inte 2-4 gör lika fort om man skall lägga vid frost. Jag föredrar stenmjöl till platt o betongstenssättning och 2-4 till gatsten. Men det är väl en smaksak.
 
Lånar tråden lite. Menar ni att man kan köra stenmjöl rakt igenom när man ska anlägga en plattgång? Har grävt ur ca 30 cm så i med 15 cm stenmjöl och padda, i med 10 cm till och padda igen, på med plattorna och fyll fogarna med stenmjöl.

Förstår jag rätt då?
 
Nja, det blir bättre bärighet ju större fraktion du har, men det är bökigt att dra av för stor till plattläggningen.
Vilket betyder att du bör ha de första 15cm med minst 0-18 tycker jag, och sedan 0-8 dom sista 10cm.
Det räcker med 8cm sättsand för att dra banor, lägg två cm till bärlagret istället.
 
Synd, blir ju lättare att få hem av samma sort med lastbil än småskvättar av allt möjligt. Tack för svaret.
 
Hej!
Lånar även jag denna tråd lite.
Jag ska lägga plattor och enligt instruktionen ska man lägga bärlager bestående av stenkross 0-32 och sedan 3 cm stenmjöl som sättsand.
Min stenkross räckte dock inte riktigt till så jag skulle behöva lägga cirka 6 cm stenmjöl för att komma till rätt nivå.

Vad tror ni om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.