Hej har en släpkärra som är nyköps fast begagnad. Kärran får lasta 570kg men för att vara på säkra sidan så kommer jag bara lasta 500kg på den.

Frågan är hur man får en uppfattning om hur mycket man lastat.

Gissar att gruset har en ungefärlig kg per meter 3 och jag borde sådeles kunna lasta på tills en viss nivå i kärran.

Några tipps
 
Mellan tummen och pekfingret, 1600kg per kubik. Fanns en kalkylator i någon annan tråd, minns inte vilken.
 
blir ungj 350 liter grus, mitt tips är att lasta med hjälp av 2 liters fryspåsar, då blir det exakt 175 ggr du ska lasta.
om du tycker det verkar besvärligt så ta big packlådor som de vart glass i o ös med så kan de inte gå fel.

nää är på lite konstigt humör men hur svårt kan de va, lasta på lite efter eget omdöme, ingen kan ju säga hur mycket du ska lasta utan att veta mått på kärran osv. du ska liksom bara lasta 500kg, ta 50 skyfflar då så blir de säkert bra, men kommer du då fråga hur mycket du ska ta på varje skyffel...

förlåt
 
Eftersom du ska lasta ca 0,35 kubik och du vet hur stort släpet är så är det ju bara att räkna ut hur högt det blir om du sprider det jämnt över släpet!
 
H
Ta 0,35 / bredd i meter / längd i meter så får du höjden i meter. Har du en normalstor släp så c:a 10 cm högt.
 
Lasta så mycket du får plats med på släpen, går den sönder så vet du att det var en dålig släp så köp inte en likadan....d^_^b
 
H
Har ett fint kort på en som troligen hade bråkat med lastmaskinföraren. Var i GBG, en fredageftermiddag. Släpet var höljt med grus! Tror nog det tog en stund innan släpet kom fram igen, sedan var det nog skrot.

Blir rätt kostsamt om fabror blå skulle kontrollväga och släpen är för tung. Vara utan körkort är inte roligt. Be lastmaskinföraren att du ska ha 600 kilo så ger han dig rätt på c:a 100 kg.
 
hokanp skrev:
Ta 0,35 / bredd i meter / längd i meter så får du höjden i meter. Har du en normalstor släp så c:a 10 cm högt.

De va precis så jag menade. Tackar tackar
 
hokanp skrev:
H

Blir rätt kostsamt om fabror blå skulle kontrollväga och släpen är för tung. Vara utan körkort är inte roligt.
Nja. Överlast är ett uppsåtsbrott vad jag vet och som jag förstår det måste polisen visa att du visste att du hade för mycket på flaket. Mao klarar man sig hyggligt första gången genom att spela dum och lasta av tillräckligt mycket på plats.

Kör man en pall med lecablock där det står på förpackingen av lasten väger är man ju rökt, men för lösa massor funkar det nog bra i praktiken.

Däremot är det ju alltid dumt att köra över sin egen och fordonets förmåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.