har ett enplanshus med källare byggt 1950. dvs oisolerad platta. Måste av utrymmesskäl göra boendstandard av källaren. Har funderat på o bila golvet, gräva ur o isolera men plattan har vist sig vara överjävligt tjock för byggåret, ca 20 cm och jag känner att.... jag gör det inte..... . Har 2,20 i takhöjd och vill inte förlora så mycket mer och funderar nu på hur jag ska bära mej åt för å få en fuktfritt källargolv som funkar utan att förlora takhöjd. Inte sugen på system platonmodellen tar för mycket höjd o dyrt.. Har några idéer
1. "osta" plattan med borrhål för att få bort daggpunkt, lägga "isodränskivor "(8 cm) som både luftar o isolerar sedan trägolv.
2. golvvärme+ klinker. (då eldar man väl åt kråkorna)
3. Vet att det strider mot alla regler men bara lägga på vanlig cellplastisolering o trägolv på reglar. känner till folk som det funkat riktigt bra för...... Källaren är torr igen unken lukt, nydränerad med dränrör nedanför plattans underkant vilket borde motverka kapillärsug. Har kört fast lite va tror ni på, har nån en annan idé
 
Har du kollat vad det innebär? Inte för att jag vet, men rätt killar med rätt maskiner kanske river ut plattan på nolltid. Troligen är den inte armerad.

Eftersom det handlar om en investering i ditt hem skall du göra det RÄTT. Kolla vad det kostar att göra det rätt innan du bestämmer dig.
 
jo du har rätt egentligen, lite e väl att jag har renoverat hela övre plan och utsidan själv. köpe huset obeboligt och vill egentligen leja så lite som möjligt...
Men ändå 78 kvm x 0,2 m + schakt i backe allt ska bäras ut uppför källartrapp.... det blir en del.+att källarn e full me möblemang bergvärmepanna osv. höftskott=biln,borttagnin massor, gjuten platta 20cm isol.värme. 200 000?...
men ska i och för sig byta gjutjärnsstammen (elller lägga ny enbart) så det blir lite bilning iallafall.
känns bara som jag väldigt gärna hittar annat sätt...... o som jag säger snustorr källare, lite spår efter gammal kapillärvandrng på väggar i källare(vittrad puts ). men som sagt ny dränering.....
 
varför inte en snygg klinkergolv? Säkrast när det gäller en källare. Bygger inte mycket, låter den moderata markfukten vandra genom utan att det varken syns eller känns. Gångytor kan man prydda med mattor som går att lufta då och då.
Ett golv som du inte behöver oroa dej för :)
gaia
 
Såga ur golvet!

Det gjorde jag. Sågade i 1/2 m2 stora bitar, klappade till dessa med slägga och körde ut med skottkärra.

Grävde sedan mig ner 60 cm. Ytterligare där huvudstammen gick, bytte denna.

Återfyllde med 20 cm makadam, 20 cm isolering, armerade och förlade golvvärmeslingor, gjöt sedan ny platta 10 cm.

35 m2, inte så åt helvete med jobb, tog 5 veckor. Jobbigt då, men nu har jag ju en problemfri källare.

De veckor det tar är inte mycket mot din tid du ska bo i huset.

Kollade också andra alternativ först, som Nivell-golv och liknande. Lärde mig att dessa olika system är ju ingen "slutgiltig lösning". Grundproblemet (kappillärvandrande fukt) kvarstår ju, och de olika systemen kräver sitt underhåll och drift.

Tjuren vid hornen, och lugn och ro sedan....
 
imponerande , jag har gått och dragit på de här rätt så länge o renoverat övre plan medan jag funderat hur jag ska göra. tyvärr har man ju fyllt upp hela källarutrymmet med div. prylar vilka måste bort först i så fall o har dragit på det tills nu me nykläckta tvillingar+ 1 barn innan o vi börjar så smått behöva utrymmet.
Jag har vacklat rätt mycke fram o tillbaks, just dammet o kånka massorna i smal trapp....

Men vet att de e ett jobb som känns "lättare" bara man kommit igång. I så fall funderar på o dela upp i sektioner o plasta in. tänker också om man kör isodrän ska man ju slippa makadam helt... eps vore ju smidigt att använda.....
 
Har du källarfönster eller en trapp som är lättillgänglig så hyr du ett transportband som "bär" upp massorna åt dig. Sparar enormt mycket tid och ork.
 
Bestämmer du dig för att göra det själv och oroar sig för dammet så hyr en dammätare. Tar bort mer damm än man kan ana.
 
Vad är en dammtätare?
 
En apparat som "äter damm". Påminner till utseendet om en avfuktare. Den suger i sig den dammiga luften och filtrerar den helt enkelt. Vet inte om "dammätare" är det riktiga namnet.
 
1337 skrev:
Vet inte om "dammätare" är det riktiga namnet.
Luftrenare
 
Återupplivar en gammal tråd, hoppas det är ok...
Hur gick det med din källare Pette? Jag funderar också på hur jag ska göra källaren bebolig då vi snart behöver ett av dess rum till nytt allrum/tv rum.
 
Ett alternativ som inte nämns i denna tråd är T-Emballage fuktspärr för golv - Jag valde denna själv i stora allrummet i källaren då det inte fanns planer på att bila ut det golvet i en nära framtid. Varken avlopp eller vatten draget i sulan så det finns som inga måsten och vi ville komma igång och använda rummet som ett extra vardagsrum samt gästrum.
Lätt att använda, bygger lågt.

http://www.t-emballage.se/content/documents/85IYKDJKHLG6.pdf

Övriga rum där jag har vatten eller avlopp bilas helt sonika ut och ersätts med cellplast, armering, betong.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.