Jag har ett hus från 1921 och har funderingar kring att isolera mer.
Men vet ej vilken sorts isolering jag skall göra.
Väggarna består av murad tegel med 30mm isolering mellan.
Vilket sätt att isolera blir effektivast?
Ska man isolera fasaden med cellplast eller isolera med typ glasfiber inifrån?
Det e dyrare att isolera med cellplast men kanske värt det?
 
Jag körde förbi ett fasadteglat hus idag där det såg ut som om dom smackade på cellplast på utsidan. Nu kom jag iofs förbi i +70 km/h så jag kan inte berätta mer än så. Det såg smidigt ut. Jag antar dom putsar hela huset när det är klart.

Rent spontant ser jag fler fördelar med att isolera utsidan trots eventuellt högre pris.
 
Redigerat:
Jag håller precis på med jobbet att isolera vårt hus med spontad cellplast och montera brädfodring utanpå.
Original är det ett putsat plankhus från -49 med näst intill obefintlig isolering i väggarna.
En stor fördel som jag ser det är att jag inte behöver regla något och dörmed får jag inga köldbrygor trots att jag bara lägger ett lager 70mm cellplast.
Jag klämmer helt enkelt fast cellplasten mellan original putsfasad och glespanel med långa träskruv som jag drar genonom alltihopa änds in i plankstommen.
På glespanelen sätter jag sedan stående träpanel.
En annan fördel är att jag slipper sätta vindpapp utanpå isoleringen.
 
Men kommer inte mina väggar att fungera som stora köldbryggor i och med att det e solitt tegel 30mm isolering och sen solitt tegelpå utsidan?
Det kanske låter dumt men det känns som att det blir varmare mer snabbt och lättare att hålla värmen med isolering inifrån eftersom jag då inte behöver värma allt tegel.
 
Redigerat:
Det beror på om du har någon ventilerad luftspalt bakom det yttersta lagret tegel.
Har du inte det så är det att föredra att isolera utifrån eftersom då blir hela väggkonstruktionen varmare, men du får då besväret med att fixa en ny fasad.
 
Vår fasad måste ändå göras vid!
 
Gabbe1 skrev:
Jag håller precis på med jobbet att isolera vårt hus med spontad cellplast och montera brädfodring utanpå.
Original är det ett putsat plankhus från -49 med näst intill obefintlig isolering i väggarna.
En stor fördel som jag ser det är att jag inte behöver regla något och dörmed får jag inga köldbrygor trots att jag bara lägger ett lager 70mm cellplast.
Jag klämmer helt enkelt fast cellplasten mellan original putsfasad och glespanel med långa träskruv som jag drar genonom alltihopa änds in i plankstommen.
På glespanelen sätter jag sedan stående träpanel.
En annan fördel är att jag slipper sätta vindpapp utanpå isoleringen.
nykomling paul 39 jag undrar hur kan man göra cellpast isolering+ silikonfasad på huset som är redan putsad? kan man limma den direkt på ? eller måste det bli luftlucka mellan cellplast, isolering och puts? kom gärna med olika förslag, och var kan man köpa billigare cellplast isolering? tack mvh paul.
 
hoppas att jag har skrivit i rätt ruta ,har precis blivit medlem i detta sajt.
 
är det någon som kan detta med cellplastisolering, hur det fungerar att lägga direkt på puts? och var kan man köpa allt som behövs till detta isolering?
 
paul39 skrev:
nykomling paul 39 jag undrar hur kan man göra cellpast isolering+ silikonfasad på huset som är redan putsad? kan man limma den direkt på ? eller måste det bli luftlucka mellan cellplast, isolering och puts? kom gärna med olika förslag, och var kan man köpa billigare cellplast isolering? tack mvh paul.
Jag satte cellplasten direkt på original putsfasad, jag fäste inte med lim utan jag klämde fast skivorna med 22x90 spikläkt som skruvades fast genom cellplast, puts och in i plankväggen.
Jag har således ingen luftspalt mellan puts och cellplast, dock 22mm spalt mellan den nya träfasaden och cellplasten.
Detta är hur jag har valt att lösa det på mitt hus och inte en universiell sanning.
Jag betalade ca 35kr/m2 för sundolitts 70mm G80 skivor, men det var genom kontakter som fixade mycket bra rabatt.
 
paul39 skrev:
är det någon som kan detta med cellplastisolering, hur det fungerar att lägga direkt på puts? och var kan man köpa allt som behövs till detta isolering?
Kika på thermisol.se
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.