På fredag ska vårt hus äntligen komma och vi börjar på allvar fundera hur dom ska hinna gjuta grunden. Kantelementen är nästan utlagda och singel påfyllt men sen ska ju frigolit, golvärme lite avlopp och vatten dras.
Hur bra är det om dom gjuter på ons-tors hinner verkligen grunden få den hårdhet den ska ha??
Va tror ni? Ska ta ett rejält snack med dom på måndag .
Grunden är ett 150kvm etagehus.
 
Det där verkar tämligen vara rätt vanligt .. att dom är inne i det sista, vår platta gjöt dom 3 dagar innan huset kom. Vart någonstans bygger ni .. sthlm ?
 
jo man har ju hört att dom kan vara ute i sista minuten, man kan ju bara undra hur bra det är??
vi bygger i sthlm, järfälla med trivselhus.
Man blir ju lite nervös för man vill ju inte att det ska bli några fel.
 
Rosie ..

Vad heter din grundentreprenör ?

Har precis byggt i Sthlm och Trivselhus .. kanske kan vara samma måntro.
 
dom heter mac freeze. samma eller?
Kankse samma entreprenörer också, dom hade byggt ganska många hus till th
 
Macfreeze gjorde platta till ett Trivselhus som några vänner byggde i fjol. Det var den snyggaste gjutning och slätning jag sett...
 
Låter tryggt. har ju hört ganska mkt bra om dom
 
Hållbarheten kan jag ej svara på. Det jag reagerar över är hur lång tid plattan hinner torka. Detta för en alldeles för hög fuktighet när sedan väggarna ska på plats. Vid en rh över 70% påbörjas mögeltillväxt.
Urika
 
Tar det itne ganska lång tid att få ner fuktigheten under 70% ?
Känns som det måste vara fel på fruktansvärt många hus då?
 
Då är det inte samma grundentrepenör som vi hade. Det skall inte vara någon fara med fuktigheten i plattan, det görs ju fuktmätar test sen på plattan innan dom lägger golv, innervägger etc.
 
Hann dom?
 
oja , grunden gjöts i onsdag och i fredags kom huset och idag är det tätt. Så det var väl på håret. Det var ett litet missöde i tisdag då en av balkarna till etaget ramlade ner och gick sönder.
Men man hann ju bli lite nervös :p
 
Hej allihop!

Jag har arbetat med husgrunder en hel del, och ofta har det varit jobb åt hustillverkare. Inte sällan har vi gjutit plattor där dom rest hus 2 dagar efter plattan gjutits. Om det är någorlunda varmt ute, över 10 grader, så är det i regel inga problem. Är det däremot kallare och kanske regnar så är det väl lite tveksamt.

Det största problemet är inte om plattan fått den hårdhet som krävs, för det går ganska fort. Värre är all den fukt som plattan avger den första tiden, vilket kan ge stora fuktproblem om det läggs ett golv på en för värsk platta.
 
jag tror det är i kortaste laget , nog borde plattan få härda och torka ett tag, gärna en månad.Vi gjuter i november och bygger i januari... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.