Hej

Vi sådde gräsmatta i september i förra året, och såg gräset komma upp någon centimeter på solsidan av huset innan det blev för kallt. Nu efter vintern så har det varit riktigt blött i gräsmattan, men i förra helgen kände jag att det hade torkat ut i jorden. Jag vattnade då på rejält både lördag och söndag.

Jag ser ändå nu att stora områden i gräsmattan har börjat skifta i brunrött. Jag tycker inte att gräsmattan har varit utsatt för torka under mer än möjligtvis någon dag.

Se bifogade bilder för hur det ser ut. (En närbild och en från lite håll)
Vad tror ni? Beror färgskiftningen ändå på torkan, eller har det andra orsaker?
Skall man fortsätta att vattna på, eller skall man låta det bero?

Mvh
Fredrik
 
  • P1000880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000883.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis torka, ser samma fenomen hemma med liknande förhållande som dig. Har vattnat men inte gödslat, det har varit torrt länge men regnat senaste veckan 20-25mm totalt.

Mer regn i sikte så jag avstår vattning men tänker gödsla - innan jag klippt en enda gång. Vet inte om det är rätt men eftersom det var dåligt med gödsling när jag sådde och jorden verkar extremt mager så kör jag på gödsel nu och tänker också stödså tunna fläckar.´

Kanske kan fungera för dig också?

Kjell G
 
Hur gick det med er gräsmatta Fredrik?? Vår ser exakt likadan ut nu! Sådde för 5 veckor sedan och nu börjar den på vissa ställen skifta i brunröd nyans. Har vattnat kontinuerligt och även gödslat vid sådd. Sådde med Weibulls extra green.
Hur gjorde du??
 
Hej

vi gödslade gräsmattan med algomin gräsgödsel, 10 kg Per 300 kvm. Det gjorde verkligen susen. Gräsmattan är jättegrön och fin nu. Vi hade också gödslat när vi sådde, men det räckte tydligen inte. Det här året har vi köpt algomin till 3 omgångar gödsel med 6-8 veckors mellanrum.
 
Då måste jag prova att gödsla omgående. Vår matta blir mer och mer brunröd för varje dag :( !!! Det kan ju knappast bero på torka då här regnat mer eller mindre varannan dag sista månaden. Och för mycket vatten kan den väl knappast få?! Slängde du på gödning en gång i samband med ditt inlägg förra sommaren? Eller även senare under hösten?
 
Rödbrunt igräsmattan tyder väl på syrebrist uppstår då det blir vatten stående för lång tid. Dålig dränering ?
 
Det konstiga är att det inte har varit vatten stående under vare sig lång eller kort tid. Slänge på Weibulls Super Gramino igår. Får se vad som händer........
 
Nu en vecka senare är det röda borta och gräset hur grönt som helst! Det röda måste berott på dålig näring i jorden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.