Hejsan!

Vi funderar på att bygga ett runt trädäck på hörnan av huset, men vi undrar vilka verktyg som behövs för att få rundningen snygg?

Vi har funderat på om man skulle kunna använda en fräs eller kanske sticksåg?
Verktyget bör inte kosta mer än ca 3000 kr, några bra förslag från experterna? d^_^b
 
J
Sticksåg lär väl vara enklast.
 
Japp, men att såga frihand med sticksåg lär resultatet inte bli så bra så jag hade nog sågat en rak remsa från en tjock polykarbonatskiva eller akrylplast, typ 6 mm tjock, 5 cm bred och längden beroende på plastkivan (vanligtvis runt 3 meter) och sedan böjt den liggande, d.v.s. den sidan med 5 cm vilar på materialet som ska bearbetas. Och sedan antingen använt tving eller skruvat fast på däcket beroende på hur det ser ut. Och därefter köra med sticksåg med bottenplattan mot remsan.
 
Binesh skrev:
Japp, men att såga frihand med sticksåg lär resultatet inte bli så bra så jag hade nog sågat en rak remsa från en tjock polykarbonatskiva eller akrylplast, typ 6 mm tjock, 5 cm bred och längden beroende på plastkivan (vanligtvis runt 3 meter) och sedan böjt den liggande, d.v.s. den sidan med 5 cm vilar på materialet som ska bearbetas. Och sedan antingen använt tving eller skruvat fast på däcket beroende på hur det ser ut. Och därefter köra med sticksåg med bottenplattan mot remsan.
Då hade jag hellre bundit två snöre från mitten som jag satt fast fram o bak på sticksågen =) billigare o snabbare
 
CarlMagnus skrev:
Då hade jag hellre bundit två snöre från mitten som jag satt fast fram o bak på sticksågen =) billigare o snabbare
Hehe ja om man vill såga cirkulärt. Tanken med min metod var att man kan välja vilken form som helst, i alla fall så mycket som polycarbonat med dessa mått tillåter att böjas. Vill man ha snävare kurvor så får man köra med smalare remsa alltså.

Så dyrt behöver det inte bli om man har tur. Finns ofta spillbitar på diverse plastfabriker som man kan få gratis.
 
Vi talar rundningen på trallen nu va? Den lär sticksågen klara bäst.

Själva "sockeln" eller hur jag ska uttrycka mig fixar man genom att såga massvis med snitt nästan helt igenom brädans på bredsidan, gärna med en cirkelsåg med ca. 2mm bredd på klingan. Med tillräckligt många snitt så kommer brädan att gå att böja på ett snyggt sätt.
 
En schysst sticksåg. Märk ut med penna och snöre, såga, slipa kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.