Hej, jag har bytat trycksensorn som styr vattenmängden och passbiten som sitter under silen. Givetvis efter att rensat och spolat allting.
Trots detta blinkar f7 efter halva programmet, den kör för och huvuddisk.
Vi kör en ny för och huvuddisk som sköljning, det funkar men den torkar inte.

Har någon en idé? F7 betyder enl manualen stopp i avloppsslang eller passbit saknas.
Det är inget av detta.

I vår sexbarnsfamilj har vi två maskiner, den relativt nya cylindan och en 20år gammal Simens som aldrig har krånglat. En sak är klar ingen mer Cylinda.
 
Hej!

Fick just F7-larmet på vår cylinda DM72. Jag tog bort alla sildelar och kände med handen i alla hål där silen suttit. På ett ställe var det ungefär samma konsistens som potatismos, men mycket fetare. Hällde i så varmt vatten jag hade i kranen och rensade med fingrarna och sköljde så gott det gick. Jag fyllde nog på med en liter vatten i tre omgångar, pillade med fingrarna. Först omgången vatten jag skopade upp var som blomkålssoppa, typ. Sedan vart det bättre. Diskmaskiner kräver underhåll några gånger under sin livstid, speciellt som de ska vara så elsnåla som möjligt. I vårt fall kan jag ha skruvat åt silen för dåligt så smutsen antagligen smugit emellan. Får se, nu går den igen och den sköljde direkt jag startade, så det verkar hoppfullt.

Maskinen är bra annars, bara att den blir lite äcklig vid packningen under luckan. Är man inte allt för svagmagad, så är det bara att torka bort ett par-tre gånger per år... :cool:

Maskinen är riktigt tyst, men jag har inte monterat det extra vattenlåset som gör att man slipper nästan allt slurpljud när den sköljer. Det hade vi i förra huset, borde vara standard i alla kök. Ett enkelt rakt vattenlås, en mässingsnippel och ett grenrör är allt som behövs, för att slippa det ljudet! d^_^b
 
Vi har en Cylinda DM72 och den har fungerat felfritt med tusentals diskar bakom sig.
Tummen upp från oss d^_^b
Vi har ett extra vattenlås och maskinen hörs nästan inte.
 
Fick samma felmeddelande (F7) igen, verkar inte vara något annat problem än att det var flera potatisbitar i grovsilen. Kunde inte känna något äckligt innanför, som förra gången. Startade igen, nu med förhöjd temperatur och extraskölj.
 
Hej!

Jag hade väldiga problem med detta och testade alla tips jag fick här men det blev ändå inte bra. Ringde till ett par olika servicefirmor och hade tur att få prata med en kunnig och hjälpsam tekniker. Han sa att jag skulle ta en slang som passade i hålen som är åt höger och vänster om "klockan 12" nere i hålet när man tagit ur silarna. Jag stack in slangen och blåste sedan med munnen upprepade gånger i båda hålen och det kom ut en massa avlagringar och jag öste ur smutsvattnet. Detta är flera månader sedan och den har fungerat bra hela tiden.
 
F7-problemet har gäckat oss ett tag nu...

Läste ditt inlägg tornkvist igår samtidigt som reparatören medelade att han kunde komma. Reparatören gjorde exakt så här, men med en stor spruta fylld med varmvatten. Enligt frun kom det ut massor med svart sörja. "Kör inte på lägre temp än 60°C och ta bort fett från disken innan den stoppas in" sa reparatören
 
Väcker denna tråd.

Fick F7 på en DM570 och kollade i avloppspumpen inne i maskinen men den verkade vara OK. Tog bort avloppsslangen i diskbänken och där satt en olivkärna och lite annan mojs. Trodde att problemet var löst. Nästa disk gick problemfritt.

Ytterligare en disk senare återkom F7. Tog bort slangen i diskbänken och drog ut den ur sockeln. Spolade direkt i en hink och det var bara en svag stråle. Knäckte lite på slangen och då kom det ut en svart stel gegga med samma form som slangen, dvs räfflad.

Drog i slangen samtidigt som jag slog den i golvet som en galning och nu j--ar kom det ut stela vita räfflade bitar motsvarande flera deciliter. Nu blev strålen kraftig.

Med detta vill jag ha sagt att lösningen på F7 snarare skall finnas på utloppet av avloppsslangen och att en urskakning nog kan behövas emellanåt
 
A
Lösningen är att köra med hög temperaturinställning
ECO programmen eller lågtemp alternativen är ca 50C och gör att allt fett från disken fastnar i kalla delar där vatten står stilla, tex. avloppsslang och nivåsystem.
Detta "fel" har alltid funnits på alla maskiner (jmf "ankan" i torsvikarna) men har ökat på senare år i och med att tillverkarna tävlar om att göra av med minst vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.