Hej, jag har kontaktat Konsumentverket med detta mail - är det någon annan som kanske kanske skönja lite ljus över det? (Jag har skapat samma ämne under juridik).

Sommaren 2007 så köpte vi en bostadsrätt vilken vi flyttade in i under augusti 2007. Duschrum och toalett hade renoverats i början av 2003 och såg jättefräscha ut vid kontraktsskrivandet. Varken säljarna eller mäklarna meddelade om några konstigheter. Vid inflytt så hade vi en vattenskada som berodde på en toalett som rann vatten (detta berodde på en plastflottör som spruckit), denna skada blev åtgärdad efter inblandning av säljare och försäkringsbolag.

Senare under sommaren 2009 så upptäckte vi att fogen på kakelmosaiken runt golvbrunnen på duschrummets golv började luckras upp, lite senare så lossnade en mosaikplatta. Här blev vi lite oroliga och kontaktade en vän som är plattsättare. Han sa att han trodde att det antingen var en fuktskada eller att underlaget var dåligt. Då duschrummet ligger i anslutning till toaletten som hade en vattenskada så blev vi extra oroliga att det kunde ha spridits fukt hit. Vid detta tillfälle ringde vi försäkringsbolaget och de sa att de inte kunde ersätta oss ifall det inte var en vattenskada så de skulle skicka ut ett företag som kunde mäta fukten. När företaget (Ocab) gjort sina mätningar konstaterades det att det inte fanns något som tydde på fuktskada och ärendet lades ned. Här så hade kanske 4-5 små klinkerplattor lossnat.

Någon gång under sommar/förhösten 2009 så kontaktade vi säljarna för att få kvittona på arbetet som hade utförts med förklaring på det inträffade. Vi fick dessa och började fundera på ifall man skulle kunna lägga dit nya mosaikplattor och foga om. Under januari/februari 2010 så förvärrades detta och mer och mer plattor lossnade och man kunde börja skönja tätskitet under kakelfixen. Vid detta tillfälle kontaktade jag hantverkaren som utfört jobbet och han sa att han skulle kunna komma och kika på det och att jag skulle återkomma om en tid som passade samma dag. Jag ringde honom och fick inget svar samma dag, jag försökte även de två nästkommande dagarna utan svar. Vid samtliga tillfällen lämnade jag meddelande på telefonsvararen och han återkom aldrig. Den 15/2 (fyra dagar efter det senaste försöket att nå honom) så skickade jag ett brev enligt en mall på er hemsida till honom. Jag bifogar det brevet i detta mail. Det ska nämnas att hantverkaren var enskild firma vid arbetets utförande och är nu ett aktiebolag.

I början av mars ringde jag honom igen då han inte hört av sig enligt tidsfristen i mitt brev, då fick jag äntligen tag på honom och han var irriterad över mitt brev. Men vi pratade en stund och han skulle återkomma om en tid han kunde komma och titta på golvet. Några dagar efter det hade han fortfarande inte återkommit och jag ringde honom igen, då satt han i bilen och sa att han skulle ringa upp mig nästan direkt då han skulle kontrollera sin kalender om en tid. Dagen efter skickade jag ett SMS om att han lovat att återkomma men inte gjort det.

Efter detta så har jag inte fått tag i honom, jag har försökt med både telefon och SMS. Så jag kontaktade er via telefon och ni gav mig lite vägledning. Först så nämnde ni att säljaren var motparten då de ingått avtalet med hantverkaren och att de skulle rikta klagan mot honom. Det fanns möjlighet att jag kunde göra det med tillstånd av säljaren och ifall det inte skulle gå så fanns det möjlighet för mig inom 3 år efter tillträdesdatum av lägenheten att kunna begära rättning gentemot säljaren.

Så jag ringde upp säljarna och meddelade detta och de tyckte att det lät konstigt, allt med hantverkaren och även att jag skulle kunna begära någon rättning av dem då det är en bostadsrätt jag köpt. Men vi kom överens om att jag skulle kontakta en annan hantverkare vilken var den som de ringt och beställt hela entrepenaden av. Jag ringde dem och de var väldigt tillmötesgående och meddelade att denna plattsättare hade de tagit in då de inte lägger kakel själva och att denna i sin tur fakturerade säljaren själv. Han meddelande även att han tyckte att det var väldigt dålig "hantverkarstil" att inte hjälpa kunder som har problem. Jag skulle återkomma till honom ifall jag inte fick tag på kakel-hantverkaren. Jag försökte återigen utan resultat och ringde tillbaka till de som höll i entrepenaden. Han meddelade att det tyvärr inte fanns något att göra då fakturan inte kommit från dem.

Nu idag har jag ringt Byggkeramikrådet (där plattsättaren är medlem och är behörig plattsättare) och frågat om råd. De meddelade att han borde åtgärda felet enligt god sed och sa även att även om det inte är någon avtalad garanti (vilket det tyvärr inte står något om på fakturan) så gäller 2 års garanti och totalt 10 års ansvar.

Men nu står jag här och vet inte riktigt vart jag ska vända mig? Vi har nu under lång tid (1-2 månader) inte vågat duscha i vårt duschrum då vi är oroliga för vattenskada.

- Vem ska jag vända mig till för att få avhjälpning i felet då jag inte får tag på hantverkaren? Säljarna? Försäkringsbolag? ARN?

- Vad gäller egentligen i min rätt gentemot säljarna? Jag vet att det inte finns något som heter dolda fel i ett köp av en bostadsrätt, men ni nämnde något om 3 år över telefon. Jag har bara kunna läsa om 2 år, vad stämmer?

- Kan jag anlita en hantverkare för att få detta gjort, då det inte är hållbart att inte kunna duscha i sitt hem, och sedan rikta krav mot hantverkaren?

- Ska jag ta dit en besiktningsman? Vem ska bekosta den?

MVH Daniel
 
Ad acta
Spännande ärende.

Men jag tror att du få problem att få rätt. Badrummet är sju år gammalt och med dom reglerna som fanns då så fick man montera brunnen relativt bristfälligt.

Det är du som har "bevisbördan" nu så börja inte peta i saker utan korrekt rådgivning.

Det kan bli en gedigen utredning som kostar mer än att bara göra om.

Finns det inte tendens till att fuktskada (ocabundersökning) så är det väl bara duscha vidare.


Det normala med plattsläpp runt golvbrunnen är ju att brunnen rör på sig. Tack vare brunnsmanschetten så håller det tätt fortfarande är min gissning.
Men hur länge till???
 
Tack för informationen. Jag glömde tyvärr skriva att det ser ut som om tätskiktet svällt och ändrat färg så jag vågar inte duscha längre. Det var ju också några månader sedan Ocab var och kontrollerade.
 
Det första jag reagerar på är att det fanns en fuktskada som berodde på att toan stått och runnit.

Om badrummet är korrekt utfört så är det omöjligt att man får en fuktskada från en rinnande toalett.

Du har köpt en bostadsrätt, då gäller inte reglerna om dolda fel som finns för fastigheter. Men det finns liknande skrivningar i köplagen. Dvs fel som man som köpare med fog inte kunde förutsäga är säljaren ansvarig för. Precis som fid fastighetsaffärer gäller att felet skall ha varit omöjligt att upptäcka vid en nogrann undersökning.

En skillnad (tror jag) mellan dolda fel i fastigheter och vid lösöre (en bostadsrätt är juridiskt sett lösöre) är att tiden som säljaren är ansvarig är kortare (2 år tror jag).
 
Med tanke på hur många fastigheter i Uppsala som blivit stamrenoverade under dom 10 senaste åren så undrar jag om det är tidigare ägaren eller föreningen som betalat renoveringen och är beställare av den.
 
Jag gissar på att fixet skinnat sig och därför släpper plattorna.
 
hempularen skrev:
Det första jag reagerar på är att det fanns en fuktskada som berodde på att toan stått och runnit.

Om badrummet är korrekt utfört så är det omöjligt att man får en fuktskada från en rinnande toalett.
hempularen > Tack för info. Toaletten och duschrummet är två separata rum, min oro var att det krypit genom väggen på något sätt. Jag är en lekman som ni förstår så mina gissningar är nog inte så kvalificerade.
 
Glufsglufs skrev:
Med tanke på hur många fastigheter i Uppsala som blivit stamrenoverade under dom 10 senaste åren så undrar jag om det är tidigare ägaren eller föreningen som betalat renoveringen och är beställare av den.
Hej, detta är en annan aspekt i det hela. Vår säljare påbörjade renoveringen och sedan beslutade sig föreningen för att renovera allas badrum vid stamrenoveringen. Säljarna fick viss kompensation för att de tagit renoveringen själv. Kan en del ansvar ligga på föreningen då?

Avtalen var dock skrivna mellan hantverkarna och säljaren.
 
Redigerat:
dohgren skrev:
Hej, detta är en annan aspekt i det hela. Vår säljare påbörjade renoveringen och sedan beslutade sig föreningen för att renovera allas badrum vid stamrenoveringen. Säljarna fick viss kompensation för att de tagit renoveringen själv. Kan en del ansvar ligga på föreningen då?

Avtalen var dock skrivna mellan hantverkarna och säljaren.
Väldigt bra fråga, det beror ju liksom på vilka ingrepp som gjordes under stamrenoveringen i erat bad. Om föreningen gett kompensation så tar dom nog inget ansvar för något som inte var tvunget att göras då det stamrenoverade.
 
Det säljarna gjorde var att iordningställa duschutrymmet då det inte fanns någon dusch i lägenheten (!) innan. En garderob fick bli ett duschrum och sedan så renoverade de även toaletten. Jag vet inte vad föreningen skulle ha tagit på sig tyvärr ifall de hade stått för allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.