Har någon koll på hur man ska koppla in följande:

I pannrum i marknivå:
En Viadrus V10D
2st 500-liters "tomma" tankar
Kulvert in till hus, ca 30m.

I hus i källaren, ca 1,70m under marknivå:
1st 500-liters tekniktank med varmvattenberedare.

Någon som kan skissa upp hur det ska kopplas och vilka dimensioner osv. Gärna var man bör sätta ventiler, luftning, lutning på rör osv.

Hur mycket exp-volym behövs? Ska man ha tryck-exp eller vanlig? Behövs det exp i både pannrum och hus? Kulvertdimension?

Nu ska det tilläggas att det är farsans anläggning och ja, jag har försökt få honom att sätta in mer ack-volym osv, men det är inte lönt! Så vi kan skippa de diskussionerna. Det kommer att räcka för eldning en gång om dagen eftersom hans hus är väldigt väl isolerat och han har dessutom redan köpt grejerna.

Jag vet ju på ett ungefär hur man kopplar in det, men vill gärna ha lite input så att man inte missar något eller gör en tabbe.
 
Inte någon som har koll?
 
C
Laddomat? 4-vägskulvert?

Tryckexpansion, helt klart.

Expansionsvolymen ska vara MINST 1/10 av systemets totala volym, men 15 skadar inte (lättare att elda upp till höga temperaturer, säkrare vid kokning osv).
 
Tanken var att koppla in Laddomat 21 mellan panna och tankar i pannrum och sen köra Laddomat 31 kulvertstyrning mellan tankar i pannrum och tank i huset.

Ska vara 2-pipig kulvert eftersom det finns beredare i tanken i huset.

Varför tryckexpansion? Behövs det expansion i både pannrummet och i huset?
 
C
Det optimalaste vore väl iofs att inte ha nån tank i huset, ur förlusthänseende genom kulverten, ju lägre temperatur desto bättre.
 
Ja, men då får man vänta i evigheter på varmvatten...alternativt värma med elberedare och mata den med varmvatten. Farsan eldar gratis så lite förluster är inte hela världen :)

Han vill vara så eloberoende som möjligt. Han har visserligen elverk, men det är skillnad på att driva en elpatron jämfört med bara pumpar.
 
Tompa74 skrev:
Varför tryckexpansion? Behövs det expansion i både pannrummet och i huset?
Tryckkärl brukar va till värmepump o pellets... Sätt ett öppet kärl i pannhuset. Inne i kåken behövs inget.
 
knekten skrev:
Tryckkärl brukar va till värmepump o pellets... Sätt ett öppet kärl i pannhuset. Inne i kåken behövs inget.
Varför behövs inget i huset? Där ska vara en tank också ju. Expanderar inte det vattnet eller trycker den vattnet över kulverten? Eller hur funkar det?
 
Någon som kan svara på om man behöver expansion både i pannrum i uthus och i bostadshuset? Och varför/varför inte?

Kolla tidigare i tråden vad det handlar om...
 
Vad jag förstår så är det ett system och då behövs bara en expansion.
 
Och då har man den lämpligast i pannrummet antar jag?

Ska man ha en backventil på kulverten för att förhindra självcirkulation från tekniktank till tanken i pannan? Isåfall, på framledning eller retur?
 
Ja, jag tänkte ha Laddomat 31. Men är där inbyggd backventil kanske? Får kolla upp det.
 
laddomat 31 har inbyggd backventil.
 
giantvalley skrev:
laddomat 31 har inbyggd backventil.
Tackar för det svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.