Hej.
Vi har tänkt vitlacka ett nytt massivt furugolv i köket och frågade om råd på två ställen.
1. Golvbutiken: Vi har en 2-komponets lack (traffic?). Det är dyr men det blir bra i köket då den är enormt slitstark.
2. Färgaffären: Du bör använda vattenbaserad golvfärg, 2-komponent kommer att spricka när träet rör sig.

Vilken linje bör man gå på?

mvh
/Johan
 
hur är golvet lagt, skruv, lim, eller båda?
 
piculell skrev:
Hej.
Vi har tänkt vitlacka ett nytt massivt furugolv i köket och frågade om råd på två ställen.
1. Golvbutiken: Vi har en 2-komponets lack (traffic?). Det är dyr men det blir bra i köket då den är enormt slitstark.
2. Färgaffären: Du bör använda vattenbaserad golvfärg, 2-komponent kommer att spricka när träet rör sig.

Vilken linje bör man gå på?

mvh
/Johan
Eftersom jag representerar både färg och golvbranschen kanske jag kan ge ett rättvist svar ;)

Bona´s Traffic är bra... onödigt bra i hemmiljö faktist. Nackdelen med 2-komponents är att du måste beräkna åtgången rätt och man vill ju inte chansa så man blandar alltid för mycket... vilket inte gör en dyr produkt billigare direkt. Traffic är inte mindre elastisk än någon annan vattenbaserad lack. Den är förövrigt oxå vattenbaserad men man tillsätter en härdare.

Nej, kör på Bona´s Mega istället. En stark 1-komponentslack som är smidigare att hantera, finns även som extra matt numera om man gillare det.
 
Ok, tack för bra svar (golvet är inte lagt ännu, men det lär bli skruvat).
Då spanar jag in Mega då istället.

Edit: fast vänta nu, är Bonas ytbehandlingar bara färglösa? Kan inte hitta något om färgskalor på deras sida. Golvkillen i butiken sa att Traffic fanns i vitt i alla fall men han kanske trodde jag menade vitt som i färglös (hur man nu kunde göa det).
/Johan
 
Redigerat:
Till bonas traffic kan man blanda i en produkt som heter "Mix Colour"(finns i olika färger"), inget som bona själva "godkänner" men dom vet själva att man kan göra det.
Har själv gjort ett 10-tal sådana golv med bra resultat.

Använd INTE mega om du ska blanda i någon färg då den lacken är "gul" i färgen, vilket kommer att resultera i att ditt golv kommer likna välling.

MVH/Jonas/Golvsliparen
 
Kan man få det heltäckande vitt då? Tycker det börjar låta som Bona inte är för oss, måste väl finnas andra färgalternativ som är lika slitstarka och som man slipper blanda ihop sin egen nyans med?
 
Fördelen med att blanda själv är att du kan välja just hur vitt ditt golv ska vara, allt från svagt pigmenterat till heltäckande, men vill du ha just heltäckande så finns det ju andra alternativ också, tex måla med golvfärg.

Hur dessa golvfärger håller i slitstyrka mot just Bonas traffic kan jag tyvärr inte svara på.
Men har själv använt det i trappor med mycket slitage och det funkar bra.

MVH/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.