Vi (dvs min bättre hälft) tycker att vi behöver en liten buske för att fylla ut en trist vägg. Jag tycker att buskar inte ska stå nära väggar, men vem vet, jag kan ha fel.

Det är alltså tänkt att busken ska stå 80 cm ifrån huset. På nordsidan, om det nu spelar någon roll.

Finns det någon snygg, lättskött buske som är extra lämpad för en sådan placering?
 
Det är väl det att om busken har ett stort rotsystem så kan det leta sig ner och förstöra dräneringen. Detta hörde vi efter att vi hade planterat bambu som har extra stort rotsystem ...

Om du hoppar över bambu så tror jag att du kan sätta vilken buske du vill. Förutom väderstreck beror det på hur stor ni vill att den ska bli, växtzon och jordmån. Åk till en plantskola så visar de er lite olika förslag.
 
Allmänt råd om bambu är att den endast skall sättas på sådan plats att man med grävmaskin kan ta sig dit för borttagande i framtiden. Det är ganska typiskt att trädgårdsmästerierna/plantskolorna inte nog varnar för just bambu nära husgrund (dränering är en sak - husgrunden kan sprängas).

80 cm från husväggen är annars ett bra avstånd för de flesta buskar och växter.
 
Tack för svar. Vi får ta en tur till plantskolan och kolla utbudet, dock ej bambu!
 
Inga problem alls med det.
 
Du ska välja bland växter som trivs i skuggan ( norra sidan) Rhododedron kanske kan passa? Vintergrön, tål skuggan, har mycket kompakt rotsystem, tycker om sur jord men det fixar man med 1-2 säckar torv.
gaia
 
Vi har "Paradisbuskar" på våran norrvägg, 80 cm fr väggen, funkat bra i flera år men i vintras dog alla gamla, tjocka grenar så dom har fått börja om från marken. I övrigt en fin buske som blommar i massor.
Dräneringen? dit ner är det 2 meter minst, normala trädgårdsbuskar har inte såna rötter så det är nog tyvärr bara att gå ut och gräva :)
 
Jan-Å skrev:
Dräneringen? dit ner är det 2 meter minst, normala trädgårdsbuskar har inte såna rötter så det är nog tyvärr bara att gå ut och gräva :)
Ha ha, jag är fortfarande mör i händer och armar efter helgens slit med avlägsnandet av en stubbe. Nu behöver jag semester!

Vi har tyvärr/lyckligtvis ingen källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.