Hej

Vi ska gjuta mellanbjälklaget och en del av plattan kommer vara badrum. Duschen ska ha fall och nu undrar jag hur detta skapas när man gjuter?
Karvar man bort betongen innan den bränt färdigt, bygger någon sorts form eller hur gör man?
/Pär
 
Jag är ganska säker på att man spacklar upp ett fall i efterhand.
 
Men om man vill ha övriga golv i nivå måste hela plattan höjas med spackel för att få en grop vid duschen.
Att bara höja badrumsgolvet vill vi inte då dörren ska vara tröskellös.
Att spackla upp och få fall i duschen och sen jämna ut åt andra hållet och få motlut känns fel.
 
Plura skrev:
Men om man vill ha övriga golv i nivå måste hela plattan höjas med spackel för att få en grop vid duschen.
Att bara höja badrumsgolvet vill vi inte då dörren ska vara tröskellös.
Att spackla upp och få fall i duschen och sen jämna ut åt andra hållet och få motlut känns fel.
Tröskellösa badrum är inte vanligt, undras om det ens är tillåtet?
Tvärtom är ju badrumströsklar lite högre än vanliga trösklar med anslag för matta eller tätskikt.
Dessutom är det inte så himla lätt att gjuta ett helt bjälklag och få till ett korrekt fall i badrum som inte kräver spackling.
 
Ad acta
Du måste riva av "badrummet" innan det brinner. Tänk på att brunnen ska ligga minst 20mm lägre än än vid tänkta tröskeln
 
När vi gjöt fixade de till fallet redan i plattan lite grovt, så fick det finjusteras med spackel sedan. Att få till perfekt fall i betong är nog inte aldeles lätt.
 
I den här filmen från Byggmax visas hur man gröper ur betongen efter gjutningen för att skapa ett fall.
 
Tack för svaren!
Svärföräldrarna har badrum utan tröskel och vi tycker det är smidigt, men ska kolla upp om det är OK.
Jag hade inte tänkt att få till perfekt fall vid gjutningen utan bara gropen och ska spackla eferåt.

/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.