Jag ska intallera en braskamin. På vinden så sitter det ett rakt ventilationsrör(125mm) ivägen för skorstenen :(. Jag skulle behöva flytta på det röret 5-10 cm åt sidan. Hur ska jag göra?
Går det med ett flexrör? Isåfall vilken typ. Eller måste jag bygga med 90-böjar och skarva ihop en lösning. Verkar dyrt!

Tacksam för tips!!
 
Finns 15, 30, 45, 60 graders böjar också. Har för mig att det inte rekommenderas flexslang om det inte är absolut nödvändigt, vilket inte verkar vara ditt fall.

Dyrt?
* 2 ventböjar ~200:- !
* Metallslang Compact 125, 0,7-2,5 ~200:-!
 
Metallslangen du nämner verkar vara flexibel, eller? Hittade en på http://www.ventilationsbutiken.se/ under Slangar/Flexibelt rör->Flex rör->Flex rör galvad plåt.

Om denna är godkänd så behöver jag inga böjar alls. Bara att ta av röret ca 1 m på var sida skorstenen, ansluta metalslangen och låta den gå i en flack båge förbi skorstenen.
På detta sätt borde det inte bli så mycket förluster pga böjar o dyl.
 
Jo, samma slang som jag hittade på Ahlsell!
 
Bara att köra alltså?
 
Jag hade ju personligen kört med "riktiga" böjar/spirorör i stället för flexslangen, men det är mest en känsla.
Vad säger de med erfarenhet av ventilation?
 
Ok! Nu är jag med på vad du menar. Samma pris på böjar som flexslang ;) Trodde du menade att man behövde alltihop.

Det skulle behövas minst 3 böjar om jag skulle få till det. 2 15 graders och en 30 graders. Då får man till ett litet knäck på röret så skorstenen går fri. Eller är jag fel ute?

Tack för bra synpunkt.
 
Ja, priset torde bli ungefär densamma oavsett lösning. Däremot så blir det mer jobb med riktiga böjar men byggherren bestämmer ;)

Svårt att säga hur många böjar du behöver utan att ha varit på plats men mellan 3-4 låter ju vettigt. Sikta på att få det så smidigt det går, små vinkelböjar (15, 30, 45) m.a.o.

Övriga tips:
* Kapa spiro: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49202
* Popnita skarvarna




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.