M
Jag startar denna tråd så vi kan dela på erfarenheter, tips och tricks med denna sänksåg.
 
M
Jag håller på att bygga ett sågbord till min Mafell baserat på denna idé:

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/cutting-table-update/

Till min stora irritation upptäcker jag att sågens basplatta sticker ut till vänster om skenan. Det gör det inte på Festools system. Detta är mycket irriterande då man inte kan använda denna kant som anslagsreferens utan att få stora förluster både vid början och slutet av skenan.

En lösning är höj- och sänkbara anslag med det extra moment det medför. Har ni andra tips/förslag?
 
Har du någon bild på sågen? ,det är lättare att få en uppfattning om vad som kan göras.

Mvh Mattias
 
M
Ingen bild men i länken till festoolforumet så finns det tydliga bilder som visar att festoolskenan trycks åt vänster mot anhåll (urtagen längs långsidorna) och det fungerar då festoolskenan är bredare än sågen vilket inte är fallet med Mafell. Mafell sågens bottenplatta går emot dessa anhåll istället för skenan.
 
M
Lösningen som jag nu använt ett tag och som fungerar bra är att skjuta skenan mot VP-rör (heter det så, rören man drar elkabel i?) som sitter i hål i min MFT kopia (dubbla tjockleken just vid dessa hål) och som har stöd baktill där det sticker upp ovanför bordet. Sitter illa till nu så inga foton.
 
M
Det har framhållits att Mafell sågens konstruktion gör det väldigt smidigt att byta klinga. Inget jag tänkt speciellt på men efter att idag ha sågat olika material och bytt klinga ett tiotal gånger så uppskattar jag det enormt mycket. Bra gjort helt enkelt och en stor fördel till Mafell'n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.