Hej, första inlägget här så flame:a mig inte.

Jag är 20 år och bor hemma.
Det är så att vi har ett garage inbyggt i "marken" så att huset ligger på en kulle i höjd med garagets tak. Garaget är byggt av betong och håller bra som grund för ett hus.

Våran tanke är att fixa ett 40kvm enplans hus därute på garagetaket brevid huset, är det en bra idé?
Finns det andra sätt att tackla problemet?

Det ska ju gå att bo i huset året om, det ska finnas litet kök och litet badrum.

Och den viktigaste frågan är vad det kostar? (räknar med 500k)

Mvh
 
husbyggarn1 skrev:
Hej, första inlägget här så flame:a mig inte.

Jag är 20 år och bor hemma.
Det är så att vi har ett garage inbyggt i "marken" så att huset ligger på en kulle i höjd med garagets tak. Garaget är byggt av betong och håller bra som grund för ett hus.

Våran tanke är att fixa ett 40kvm enplans hus därute på garagetaket brevid huset, är det en bra idé?
Finns det andra sätt att tackla problemet?

Det ska ju gå att bo i huset året om, det ska finnas litet kök och litet badrum.

Och den viktigaste frågan är vad det kostar? (räknar med 500k)

Mvh
Om garaget har konstaterats att det funkar hållfasthetsmässigt och ni kan få bygglov - så varför inte...

Generellt brukar man räkna på 10 - 20 000 kr/kvm - så 40 kvm torde kosta ca 400 000 - 800 000 kr - å andra sidan har ni ju redan en grund :)
Gör du dessutom lite själv så borde du kunna hamna på 500 kkr.
Jag tror ett lösvirkeshus är ditt alternativ va ? Med tanke på att grunden rean är måttad och dessutom bör väl den nya stugan passa in på tomten...

Fundera lite på VA inkopplingen - vart avlopp osv lutar - du kanske behöver ett pumpsystem om avloppsanslutningen ligger högre än den nya stugan tex.
Även el bör du fundera igenom, kanske måste ni ha en separat elservis till den nya stugan, eller höja säkringen på den existerande.
Separat elcentral rekommenderas definitivt och kanske separat elmätar också om man i framtiden skulle vilja hyra ut till ngn annan

/K
 
Ett tips för rör kan vara att dra dessa i utbyggnadens golv (alt. i garagetaket). Se bara till att de blir ordentligt isolerade så att de inte fryser. Ta i sådana till lite extra för takhöjden.

Är kanske även bäst att ha avlopp/vatten närmst huset så behöver man kanske inte dra så långa rör och då inte heller tänka på fallet och utymmet i golvet.

Från luftsventilera kök och badrum

Ert prisspann verkar korrekt har också hört de priser som klaskarlsson nämner. Som han och även du nämner så finns det en grund som borde funka.

Titta även på hela huset. Kan ni göra något åt helheten?
När ni "ändå-bygger-till" kan man förändra tex taket på befintligt hus så att det blir en snygg/bättre helhet?
 
Mitt tips är att skita i det. Är du 20 år så lär du inte vilja bo "hemma på tomten" hos föräldrarna så länge till. Om något/några år vill du ändå flytta till något eget som bara är ditt.
Men visst. Om föräldrarna ändå är sugna på en gäststuga som kan användas efter att du flyttat så varför inte. Akta dig från att fastna hemma bara. Åren går fort och rätt som det är så är du 30 och bor fortfarande "hemma". Talar av egen erfarenhet.
 
Rasmuss har en bra poang...

Men, om du bygger ihop lillstugan med storstugan (om det nu ar mojligt) spar du ju in pengar pa en vagg och grund... med lite djavlaranmma och idogt studerande av bygghandbocker kan du nog gora en hel del pa egen hand. I ett attraktivt omrade kan dina foraldrar sedan hyra ut tillbygget nar du val trottnat pa "att bo hemma".

Om du dessutom bygger ihop kan du ju koppla in dig pa storstugans vvs och spara en hemult massa pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.