Man behöver inte gå långt för att hitta information om ett halmbalshus.

http://www.byggahus.se/artiklar/byggde-hus-av-halm-och-lera
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/124527-halmbalshus-med-traefasad.html

Det självförsörjande huset du länkar till är jag imponerad av och avundsjuk på. Dock är jag inte övertygad om att alla lösningar är de miljömässigt bästa. Ekonomi kan jag inte tänka mig att det finns i det. Solpaneler för el och värme på taket är givetvis nästan uteslutande positivt för miljön. Likaså att ha välisolerat hus och hushålla noga med elen.

De har säkerligen en årsproduktion av el som vida överstiger förbrukningen. Nog måste det vara bättre för miljön att sälja ut överskottet till elnätet än att inte ta vara på det. Om huset är anslutet så kan man även köpa el från nätet när den egna produktionen ligger nere. På så vis slipper man fylla källaren med miljöfarliga batterier.

Spisen var en gasspis. När solvärmen inte räcker till så värms även vatten med gasol. Gasol är ett fossilt bränsle. Det var inga jättemängder, och jag har inte gjort en miljökonsekvensanalys av el kontra gasol för att värma vatten, men jag skulle inte rakt av förutsätta att det är bättre för miljön att värma vatten med gasol än med köpt el.

För ett fritidshus tycker jag det verkar enklare att satsa på att inte värma upp när man inte är där än att försöka värma upp gratis. Om alla elförbrukare är avstängda när du inte är där så kan det klara sig med mycket mindre solpaneler än om du skall ha kylskåp mm. på året runt.

Erik
 
haavard:Trä brinner också det har jag sett i min panna, ändå bygger man hus av det :rolleyes:

Normalt har man ju en gips innerst så lågorna kommer inte åt friggon, sen brinner den inte den smälter.

Så ur den synpunkten är friggo varken bättre eller sämre. Den värsta miljöboven är cementen. Frigolit är ju mest luft ändå.

Åter till ämnet:
Bygger man ljuset som ett lågvoltssystem (12v tex) så tjänar man ganska bra på det om man ska ha solpaneler. Man (bör) då kunna klara sig rätt länge på en solig dag. Har man en converter ligger den ständigt och drar ström även när allt är av.

Ett kylskåp är inte att rekommendera körning på converter eller elverk då det i startögonblicket drar rejält med kräm. Kyl/frys är bland det svåraste att kunna köra på el om man ska konvertera till lågvolt. Såna man köper på biltema o liknande (typ picnickyl) drar massor med ström i onödan.

Iofs kan man göra som förr i tiden; såga ett isblock på vintern o lägga i sågspån över sommaren. Funkar mycket bra :D
 
http://nseffektivareenergi.se/epages...nde%20huset%22
En indikation om kostnad kan man få på den sidan också. Huset har 80 solpaneler om 50W. Dessa säljs på sidan för 2695 kr st. Solpaneler för 215600 kr. Det är 26 batterier. Gissningsvis samma sort som man kan köpa via hemsidan för 3879 kr. 100854 kr batterier. Till det kommer laddregulator och växelriktare. Det är alltså fråga om över 300'000 kr bara i material för något som inte klarar att försörja huset året runt. Batterierna håller nästan garanterat inte i 20 år.

Entusiaster som lyckas med sina projekt är imponerande, men ibland måste man vara realist också.

Erik
 
Avemo:Ja som sagt det är fort det blir orimligt.

Kruxet är alltid att även om man lyckas förbruka _extremt_ lite kWh så blir ändå dessa kWh väldigt dyra i jämförelse.

Solel är såpass ineffektivt att det lönar sig att först gå via en solfångare som sedan driver en generator via antigen en turbin eller en sterlingmotor, detta görs i praktiken bara i större anläggningar.

Utvecklingen går dock framåt med både tåligare och effektivare solceller så i framtiden kan det möjligen bli nåt för som det är nu lönar det sig inte ens med 60% i bidrag.

Men man kan ju se det såhär också om man har en 20-40' som bara ligger så kan man ju investera i solpaneler de kostar ju inget där de ligger och tiderna kan ju bli sämre för familjen och då är det ju bättre med solceller på taket än 60" platttv.

Där solel däremot är perfekt är oanslutna sommarstugor där man kanske bara vill lyssna på radio och ha några lampor på kvällen, där kommer det fungera till uppemot 100% till låg kostnad.
 
v-g skrev:
haavard:Trä brinner också det har jag sett i min panna, ändå bygger man hus av det :rolleyes:

Normalt har man ju en gips innerst så lågorna kommer inte åt friggon, sen brinner den inte den smälter.

Så ur den synpunkten är friggo varken bättre eller sämre. Den värsta miljöboven är cementen. Frigolit är ju mest luft ändå.
Men trä avger inte dödliga gaser... Cellplast (frigolit) smälter nog på sätt och vis, men en biprodukt är gaser som kommer in i sovrummet och dödar dig.

Inte utan grund att cellplast är totalförbjuden i husbyggnation i Norge (Om den inte gjuts in i betong.)
 
ousk skrev:
Halmhus låter spännande vart kan man läsa om det? Finns det någon som bygger sådana till en?
Min dröm är att jag en dag kan svara :"Jag gör det", men jag måste nog träna lite först...
 
haavard skrev:
Ja, för frigolit är ju jätttttemiljövänligt. (Inte är det brandfarligt heller...)

TS kan ju göra sitt eget batteri. pumpa upp vatten i en tank i goda tider och hämta ut vattenkraft när solen inte skiner. Funkar nog iofs dåligt när vattentanken blir till is i januari.

Trist att fördomar om frigolit fortfarande sprids i forumen..frigolit är inte brandfarligt om det används rätt och det kan tillverkas av kretsloppsbaserad råvara samt det är diffusionsöppet lätt och formbeständigt över tid.. samt helt ogiftigt.

Med frigolit kan du bygga ett passivhus och bara behöva el till din maskinpark och då kan du satsa på en rötanläggning och en generator till maskinparken eftersom du då behöver kraften bara korta stunder.
:wow:
 
Skrämmande hur blåögda några av er är.
 
haavard skrev:
Men trä avger inte dödliga gaser... Cellplast (frigolit) smälter nog på sätt och vis, men en biprodukt är gaser som kommer in i sovrummet och dödar dig.

Inte utan grund att cellplast är totalförbjuden i husbyggnation i Norge (Om den inte gjuts in i betong.)

Alla brännbara matrial måste användas med förnuft...det gäller verkligen trähus som blir övertända snabbare än rätt byggda cellplasthus.

I en villabrand så dör man av rökgaser från möbler och inredning så skaffa brandvarnare och om du har råd sprinkler...för ingen har blivit innebränd i ett sprinkler bestyckat hus i sverige...

Sluta sprida lögner om bränder och brandfarlighet som är överdriven..
 
haavard skrev:
Skrämmande hur blåögda några av er är.
Jag tycker att även du är ganska blåögd när du skriver att trä som brinner inte avger giftiga gaser. Den som blir innebränd dör oftast av rökgasförgiftning oavsett vad huset är byggt av.

Vid fullständig förbränning bildas inga giftiga gaser vare sig det är trä eller cellplast som brinner. Problemet är att vid en eldsvåda blir det inte fullständig förbränning av varken trä eller cellplast. Inte heller av möbler, målarfärg eller laminatgolv blir det fullständig förbränning.

Den som ligger och sover i ett brinnande hus ligger mycket illa till oavsett vad huset är byggt av.

Erik
 
Man lär sig nåt nytt varje dag. Genomförd på rätt sätt får man t.ex. tydligen lägga cellplast mellan betong och parkettgolv.
 
Hmmm ni har rätt det verkar bli väldigt dyrt med att köra elen via sol/vind energi.

Däremot tror jag på solluftpanel och solfångare ... det kan nog hjälpa till att slippa allt slit på sommaråret med att lägga in i pannan ...

Sen är frågan vad man skaffar på vintern... om man skaffar en luft/vatten eller en luft/luft fläkt, antar att någon av dessa blir det billigast alternativet ...

Solceller skulle vara kul att ha om man kunde få bidraget på 60 % och att Eon har något sjyste abonnemang så man kan sälja tillbaks lite på sommaren när man inte är där ...

Gillar trådens totala urspårning om huruvida frigolit ger ifrån sig giftiga gaser eller ej vid förbränning ... :) fattade ingenting där ett tag ....
 
jag tycker att många här är för neggativa istället för att uppmuntra och ge goda råd

men jag tycker inte du ska släppa tanken helt utan tänka om lite i vad du BEHÖVER och inte vad du skulle tycka är bra att ha

sen kan jag inte se varför du inte skulle dra in el om det är så lite det kostar som du sa i början för 15kkr är inte några pengar då jag mer kan tänka mig 150kkr eller mer om du inte har en tomt som är nära en annan (men då bor man på varan nästan och inte vad jag skulle villa ha som sommarstuga)

saksamma där

men du ska bygga i skåne och ni har ju inte nån vinter att prata om där och det problemet som många har på vintern är att hålla det över nollan så inte vattenlås och ledningar mm fryser sönder så kravet bör vara att inte få ledningar mm att frysa då det blir stora kostnader och där nere har ni inte så kalt så det krävs inte så mycket för att klara det kravet

sen så kan det vara trevligt med varmare men det är ju svårt att förutspå vädret och behöva dimensionera för att klara temperaturskillnader på 15-20C under vintern när solen inte kommer fram på flera dagar och när den är framme så är det bara korta stunder med liten effekt

så jag tycker att du bör fundera på om du vad olika saker är värt
kan du klara av 2-6C inne under en del dagar under vintern när du ändå inte är där så kan du nog spara 100kkr än att ha 12-15C jämt

och kollar du på 24volt så har de ganska så billiga solceller men sätter du in typ 200W så får du en del el under sommarhalvåret men inte så mycke på vintern men ändå lite då och då bör du tänka på hur du använder den bäst men under vår och höst så blåser det ju en del och om du är händig så kan du bygga ett vindhjul på 3m i diameter (så behöver du inte bygglov)

sen tycker jag du bör slopa tanken att använda el för värme för det är det inte värt då det blir dyrt
men vist är ved bra i värme och du kan lagra mycket värme i platta och tank och du kan ju koppla in både luft och vattenburen solvärme och kan värma tanken med solvärme när det skiner ute så kan du ganska så säkert hålla innetempen över frysgrader och är det några soliga dagar så kan nog tempen i huset öka ganska så det blir varmt där utan att behöva elda

och sen har du en sak som du skrev som ger lite problem och det är att du ska ha vattenburen golvvärme då dessa cirkulationspumpar drar runt lite men konstant och då kyler du också ner tanken lite fort med att hålla onödigt hög temp inne i början när tanken är varm så jag tycker du bör tänka till att kunna ha styrningar i huset så du kan styra och övervaka allt hemmifrån eller i mobilen (finns en del om det också på forumet) så du kan ha koll på temp i olika nivåer i tanken och inkommande luft från luftsolfångaren och vettentemp in från golvvärmen och läsa av laddning från vindsnurran och solceller och hur nivån är i batterierna och inne temp i olika rum och ute temp så du kan spara på energin när den inte behövs och starta cirkulation i golvvärmen när det behövs (antar att du ska ha en gjuten platta som är välisolerad då) och även kunna se om nivån går ner för lågt så risk för frysskador kan uppkomma så får du åka dit och eld

finns ju både vattenmantlade vardagsrumspanner och kökspannor som är bra och jag tycker du bör gå på minst en 1000liters tank om inte större så du kan klara dig länge när du laddat upp den ordentligt och i ditt fall så skulle jag undvika stora fönster och kunna sätta upp vindluckor på utsidan och liknande på insidan så du kan extraisolera under vintern när du inte är där med en isolerngsskiva så kan du förbättra den svaga punkten

men hur du ska bygga och planera är upp till dig men jag tycker du bör fundera på ett välisolerat stenhus och du kan läsa mycke här under alla olika avdelningar och hitta mycket läsvärt
 
Jag tycker inte man ska vara negativ men heller inte ha orimliga förväntningar. HAr jag nämnt att jag i höstas lagade min solfångare och pga vädret så starta den inte en enda gång förrän våren gjorde sitt antågande. :(

Det största problemet med sol och vind är att man inte kan bestämma när de ska fungera och då måste man ha backup.

Allt går ju givetvis att designa så man klarar sig utan el, man laddar ett batteri hemma och kör på det och är det ingen solvärme i tanken får man elda.

Värmesystemet glykolfylls ju givetvis och vattenlås osv får man tömma/slå glykol/sprit i när man åker. Färskvattnet sätter man avtappning på osv.

Bygger man så att man kan köra en aerotemper på pannan (typ elektrisk fläkt plus bilkylare) kan man snabbt värma luften inomhus sen tar golvvärmen resterande när den väl kommer igång.

Det man däremot inte kan göra är tro att man kan ha full komfort utan att det kostar. Klart man kan ha elverk osv men såna är ju inte direkt billiga heller, varken i drift eller inköp.
 
vart tog trådskaparen vägen ?

och jag kan bara komma på ett enda sak som man kan klassa som passivt hus utan att nån är där och det är främst jordkällare men då har man ju mellan 4-8grader året om och det är ju lite svalt att vara i sen har man ju en vidare utveckling på det och där man går på att maggasinera energi i mark och det är earthship som det finns en hel del om på nätet

för det vi här räknar som passiva hus är inte passiva utan kräver ett aktivt levende och energiförbrukning i form av datorer, lyse, kylskåp, matlagning, folks värme och allt annat som blir när folk lever i ett hus 7dagar i veckan och brukar värmealstrande saker så det som folk i vanliga fall kallar passiva hus är inte passiva utan energisnåla så det ska räcka med all energi som värmer så många av de kommer få problem om de snålar på el och har energisnåla produkter så kommer det inte att räcka för att hålla en behaglig värme inne


så att ha ett hus som klarar av att bli snabbt bekvämt varmt och som ska hålla en relativt hög innetemperatur även på kallaste vintern utan solen är framme och när det är vindstilla ser jag som tämligen omöjligt men ska man ha ett hus som klarar sig länge och kan hålla sig ovanför nollan nästan hela året med några undantag så man får åka och elda lite då och då när det är som kallast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.