Jag e på väg att köpa ett hus! Det är ett 1 1/2 plans (tegel)hus på 126kvm + källare(80kvm bi yta),som e byggt 1961.
I källaren så e väggar och golv betong alltså inte inred.
Jag har bejärt en tredje visning, som blir i början av nästa vecka!
Och nu vill jag ha alla råd jag kan få om vad jag bör titta på/efter!
Så jag slipper några otrevliga överraskningar :'( när jag flyttat in!
Tack på förhand ;)
 
Det finns hur mycket som helst att titta på som kan vara fel/kosta pengar och utan ett erfaret och tränat öga kommer du inte hitta allt.

Gillar du huset och området det ligger i samt om det passar din ekonomiska situation så skall du slå till! Dock skall du skriva in ett förbehåll i kontraktet där du har rätt besiktiga huset samt att häva köpet OM det föreligger fel eller brister på huset upp till en bestämd summa (som du själv kan ange). Därefter skall du kontakta en besiktningsman så att du, i lugn och ro, kan besiktiga huset utan att behöva stressas av ev. budgivning från andra intressenter.
Det är mitt råd...
 
Okej.
Men något kan ni väll säga som e "extra" viktigt.
Ska ju endå ut på en tredje visning!
Hur mäter jag om det e fukt i källar våningen
 
wilson_1 skrev:
Okej.
Men något kan ni väll säga som e "extra" viktigt.
Ska ju endå ut på en tredje visning!
Hur mäter jag om det e fukt i källar våningen
Besiktningsmännen brukar ha instrument för detta. Dock ej 100& pålitliga har jag fått lära mig. Det bästa är att använda dina egna sinnen!

Då du kommer utifrån in i huset, börja medatt gå rakt ner i källaren. Lukta, luktar det "hus" eller "jordigt". Jordig lukt tyder på att det kan finnas fukt. Hur är golven i källaren? Vanlig rå källare? Inga problem, då finns inget som kan skadas. Är däremot källaren inredd som boyta (som tex. vår källare är) så måste man vara försiktigare. Bäst är golv som andas, tex. klinker eller nålfilt.

Ligger det parkett på golven, så titta hur den ser ut, och hur den är monterad. skall helst vara monterat så det kan "andas" utmed sidorna. Alltså listerna skall inte ligga dikt intill, utan med en liten distans. Allra helst skall det under parketten/trägolvet ligga en ventilerad platonmatta eller liknande. Lukta gärna utmed listerna också. Ja det ser lite skumt ut då man kryper längs väggarna och luktar, jag vet... ::)

Är källaren isolerad? Hur och var är den i så fall isolerad? 1961 isolerade man inte, inreddes källaren på 70-taket kan man mycket väl ha givit sig på att isolera på insidan. Det är inte bra, skall källaren isoleras skall den isoleras utifrån. Det GÅR att isolera inifrån, men det finns en risk att man drar på sig problem med fukt.

Det bästa du kan göra är nog att ta med dig någon som är kunnig, och DEFINITIVT besiktida huset med tex. anticimex innan köpet är klart. Det kostar en slant, 5.400 fick vi betala, men det är det klart värt!

Lycka till!
 
wilson_1 skrev:
Okej.
Men något kan ni väll säga som e "extra" viktigt.
Ska ju endå ut på en tredje visning!
Hur mäter jag om det e fukt i källar våningen
Finns det träbjälkar i källartak så ska man titta noga på dom. Att mäta fukten i källarluften säger inte så mycket och kan enbart skrämma en och annan köpare iväg ;). Det är alltid fuktigare i källaren än i övriga husutrymmen men det behöver inte betyda att träkonstruktioner (om dom finns) har börjat rutna. Kolla alla ställen där murverk möter trä. Om taket inte läcker och det inte luktar avlopp i källaren så är det en bra start. Sprickor och skador i putsen kan det vara värre med ( beror på orsaken). I övrigt tycker jag att en gammal tegelhus gömmer mindre överraskningar än en gammal trähus ;). En läckande vattenrör kan orsaka mögelskador i trä men tegel/betong möglar ju inte....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.