För länge sen byggde någon en liten förlängning (bod) i anslutning till vår friggebod, men man valde att låta en stor sten vara kvar. Man byggde alltså in den här stenen i den lilla boden!

Stenen sticker uppskattningsvis ca 0,5-0,7m upp ovan mark. Den är ca 0,5-1m bred och ca 1-1,2 m lång. Den stör rätt mycket och tar alldelles för mkt plats i den lilla boden för att man ska kunna stoppa in tex gräsklipparen eller liknande maskiner.

Jag vill borra sönder den här stenen (bara delen som sticker upp) men hur gör jag det på enklast vis? Jag har hört talas om Cobran men den har för mkt avgaser för att användas inne i en liten bod som mäter max 2x2 m. Finns andra förslag?

Alla idéer mottages tacksamt!
 
Det finns tryckluftsdriven borrmaskin och kompressor att hyra på Cramo t.ex.
 
Ett tips är att använda s.k. snigeldynamit :)
 
Det går på Cramo även att hyra en elektrisk borrmaskin som klarar att borra i granit.
 
Tack för tipsen. Jag har nu hört med Cramo som har ett borrpaket för 600:- + moms per dag, då ingår maskinen (Atlas Copco RH-nånting), kompressor och slangar. Kilar och lite annat tillkommer. Synd bara att åbäket kräver släp!
 
Det finns smidigare elektriska maskiner som "Avemo" skriver, billigare att hyra, men dyrare borrar...
Den jag hyrde kopplade man en dammsugare till som tog hand om stenmjölet/dammet, perfekt för dig som ska borra "inomhus"
 
ptk skrev:
Tack för tipsen. Jag har nu hört med Cramo som har ett borrpaket för 600:- + moms per dag, då ingår maskinen (Atlas Copco RH-nånting), kompressor och slangar. Kilar och lite annat tillkommer. Synd bara att åbäket kräver släp!

Jag tror att du har missuppfattat det. Kompressorn är monterad på ett släpvagnschassie, så du behöver bara ett drag på din bil för att kunna transportera utrustningen.
 
Mikael_L
Funkar det inte med en Hilti eller liknande på minst 5Joule ?

30mm hål, sen snigeldynamit.
 
Mikael_L skrev:
Funkar det inte med en Hilti eller liknande på minst 5Joule ?

30mm hål, sen snigeldynamit.
Cramokillen menade att Hiltin inte skulle hålla för det. Kan man köra på det ändå eller blir det för mkt ryggont och för lite gjort med en Hilti?
 
Hampe skrev:
Det finns smidigare elektriska maskiner som "Avemo" skriver, billigare att hyra, men dyrare borrar...
Den jag hyrde kopplade man en dammsugare till som tog hand om stenmjölet/dammet, perfekt för dig som ska borra "inomhus"
Var hyrde du den Hampe? Märke?
 
Jag har hittat en kompromisslösning. En uthyrningsfirma brukar hyra ut en 11 kilos 220V-driven rejäl slagborrmaskin (Bosch 2-20) som de menar går jättebra till mindre stenprojekt tillsammans med Snigamit.

Men de tycker man ska köpa sin egen 30mm SDS max borr ifall deras skulle gå sönder (tar jag sönder deras kostar det 4000kr). De säljer själva borr för ca 900 kr vilket jag tycker är ganska dyrt eftersom det bara ska användas en gång.

Hornbach har inte större borrar än 26mm och jag tror att det gäller även andra "vanliga" bygghandlare som Bauhaus o K-rauta. Har ni några tips på vart man kan köpa billigare borrar? Något på nätet? Eller ska man nöja sig med något mindre som 20-26mm?
 
W
K-rauta har (eller hade i vilketfall) 30mm dewalt borr. Jag har köpt ett par där. de kostade förra året 299 kr vilket var helt ok. De håller bra om man borrar med rätt teknik. Har säkert gjort ett 100-tal hål med dessa bor och det funkar fint. har sedan kört med spräckkilar vilket funkar alldeles utmärkt.
 
Jag har avgasslang till min bergborr... funkar fint då det bara är att hänga ut slangen genom fönster/dörr.

Tips: Kör med kilar och slägga. Går snabbt och är billigt och enkelt. Bra träning också...
 
Redigerat:
Passar på att fråga en liknande fråga..


Tänkte ta upp ett nytt ventilationshål i grunden till ett äldre hus med torpargrund av sten + puts, får man knacka bort puts tills man hittar nån lämplig sten att ev. knacka bort eller hur går man tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.