carlbanan skrev:
När jag sålde förra huset för så yrkade jag avdrag på 750 tusen, och det fanns kvitton på ca 600... Ringde och pratade med handläggarn om vad hon tyckte man skulle göra (eftersom vi var tvungna att redovisa utgifterna)... Hon sa: skicka in blanketten där ni spaltar upp utgifterna med kvitton, det gick bra att klumpa ihop det ( ex avlopp 70 000, badrum 100 000 osv)...
Dom delarna där kvitton saknades gick det bra att bifoga foton eller bankpapper som visar på vad man haft för utgifter.
Då det för oss var en större utbyggnad det handlade om så bifogade jag också slutbeviset och lite bygglovshandlingar så dom skulle få en uppfattning om vad det handlade om.

Iaf, så skadar det inte att ringa och prata med dom, för hon jag hade kontakt med verkade väldigt trevlig och tillmötesgående.
Låter logiskt. Detta var ju efter deklarationen i samband med begäran om kvitton och dokumentation på det du yrkat avdrag för.

Du uppgav inte att det saknades kvitton i samband med att du deklarerade antar jag, utan först vid begäran om en redovisning av kostnaderna?
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
När du haft en svartjobbare kan du ju formulera om det till att en kompis hjälpt till utan betalning
Och då har man ju inte heller haft någon utgift = inget avdrag. ;)
 
HusByggarTomten:
BFU (Beräkningsbilaga FörbättringsUtgifter) är en underbilaga till blankett K5 i programmet Norstedt Skatt, där kan man uppge att man har gjort uppskattningar, saknar kvitton mm.

Beroende på hur stor spänning man vill ha i vardagen så väljer man självfallet själv om man för Skatteverket vill uppge att kvitton saknas eller om andra uppskattningar har gjorts i deklarationen. Att uppge information i deklarationen som underlättar för Skatteverket att göra en korrekt taxering samt minimera risken för eventuellt skattetillägg (om nu oenighet skulle uppstå vid bestyrkandet) föredrar i alla fall jag, men jag är inte så riskbenägen. Vad är vinsten med att INTE upplysa vs att upplysa att ev kvitton saknas/uppskattningar har gjorts?
 
Redigerat:
Tomani skrev:
HusByggarTomten:
BFU (Beräkningsbilaga FörbättringsUtgifter) är en underbilaga till blankett K5 i programmet Norstedt Skatt, där kan man uppge att man har gjort uppskattningar, saknar kvitton mm.

Att uppge information i deklarationen som underlättar för Skatteverket att göra en korrekt taxering samt minimera risken för eventuellt skattetillägg (om nu oenighet skulle uppstå vid bestyrkandet) föredrar i alla fall jag, men jag är inte så riskbenägen.
Norstedts? Använder man inte skatteverkets blanketter vid en normal deklaration av husförsäljning? Var i skatteverkets blankett uppger du att det inte finns kvitton för alla förbättringar?

Det är upp till dig vad du vill riskera. Du har dock fått om bakfoten att du riskerar skattetillägg för att du inte uppger att det saknas kvitton för en del av tillbyggnaden. Vet inte riktigt vart du fått det ifrån?
 
HusByggarTomten skrev:
Låter logiskt. Detta var ju efter deklarationen i samband med begäran om kvitton och dokumentation på det du yrkat avdrag för.

Du uppgav inte att det saknades kvitton i samband med att du deklarerade antar jag, utan först vid begäran om en redovisning av kostnaderna?
Precis... Det skrev jag på formuläret som skickades in efteråt.
 
När det var aktuellt för mig för 20 år sedan så skrev jag in under övriga upplysningar på deklarationen att kvitton saknades för X kronor av det yrkade avdraget. Som sagt, om sifrorna är rimliga så är troligen risken väldigt liten, men så länge man kör med helt öppna kort så skall man inte behöva riskera något alls.

Jag vet en person som på den tiden man fick göra avdrag för allt möjligt, skrev in "semsterresa 10 000", mitt bland avdragen för fackliteratur, resor osv. Det funkade några år, sedan upptäcktes det, och ströks det året utan ytterligare påföljd. Han hade ju skrivit exakt vad han yrkade avdrag för, alltså inget skattetillägg.
 
hempularen skrev:
När det var aktuellt för mig för 20 år sedan så skrev jag in under övriga upplysningar på deklarationen att kvitton saknades för X kronor av det yrkade avdraget. Som sagt, om sifrorna är rimliga så är troligen risken väldigt liten, men så länge man kör med helt öppna kort så skall man inte behöva riskera något alls.
.
Men var skulle du skriva det idag? Det fanns en period där man kryssade i detta, inte nu längre. För fanns säkert något som hette övriga upplysningar, dock inte längre.
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Men var skulle du skriva det idag? Det fanns en period där man kryssade i detta, inte nu längre. För fanns säkert något som hette övriga upplysningar, dock inte längre.
Övriga utgifter under Avdrag - Tjänst och sen motivera det i Övriga upplysningar. Det är inte straffbart att yrka på vilket avdrag som helst så länge du har en motivering och någon form av bevis. När jag åkte på granskning och inte hade bensinkvitton kvar så skickade jag bara in besiktningsprotokollen som visade att bilen hade gått minst så mycket som jag yrkade avdrag för och det var inga problem.
 
BobbyEwing skrev:
Övriga utgifter under Avdrag - Tjänst och sen motivera det i Övriga upplysningar. Det är inte straffbart att yrka på vilket avdrag som helst så länge du har en motivering och någon form av bevis. När jag åkte på granskning och inte hade bensinkvitton kvar så skickade jag bara in besiktningsprotokollen som visade att bilen hade gått minst så mycket som jag yrkade avdrag för och det var inga problem.

Nej, på K5 eller bilagan till den så finns inte "övriga uppgifter".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.