Takpappen på vår friggebod ser ut att ha mått bättre. Det växer en del mossa och dessutom ser den ut att ha släppt lite här och lite där. Inget uppenbart läckage än i alla fall. Efter att ha läst lite på forumet så har jag följande frågor inför takrenoveringen:

1. Tar man bort den gamla takpappen eller sätter man den nya rakt på?
2. Jag tror att den gamla pappen ligger rakt på råspont. Ska man göra likadant eller ska det vara ytpapp + takpapp?
2. Jag ser flera spikskallar som jag tror man har satt då det har släppt lite på sina håll. Visst kan det bidra till större läckage istället?

Alla svar välkomnas!
 
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ser fräscht ut kan du bara stryka på ett lager asfalt av den typ man stryker på papptak. Det kan göras ett par gånger till, innan man byter ut pappen.
 
Några spikskallar ska inte synas, det är i så fall fel.
Du kan lägga ny papp ovanpå den gamla.
 
@ptk: Med ledning av dina bilder ser inte pappen ut att vara monterad på rätt sätt. Tycker mig även kunna se att det är två olika typer av papp. ;-\
 
Tack för era svar. Jag undrar också följande:

andersmc: Ska spikarna dras innan den nya pappen läggs på?

Immobil: På vilket sätt är pappen felmonterad?

Eftersom jag inte lagt tak förr: måste man stryka på takasfalt på den gamla pappen innan man lägger på nytt papp?

Tack!
 
Är det inte risk att man stänger in fukt om man drar på ny papp på den gamla? Jag vet inte men hade jag vart i din sits hade jag avlägsnat den gamla, om inte annat bara för att kika på vilket skick råsponten är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.