Hej!

Vi ska bygga ett nytt fritidshus eller snarare en liten mindre villa. Skulle gissa på att vi lägger oss på ca 60 kvm på bottenplan och 40 kvm på ovanplan. Tanken är att vi inte ska koppla in huset på elnätet utan att vi ska försöka vara självförsörjande med el och värme. Visserligen missar man då bidraget på 60 % men det kostar en del att koppla in sig och det är roligare om man lyckas. Sälja tillbaks elen tror jag inte blir lönsamt i och med de fasta kostnaderna äter upp det lilla som blir över.

Sommarhalvåret ser jag inga större problem med. Vintern är jag lite mer osäker på. Antagligen kommer vi inte bo där lika mycket på vintern så el-behovet kommer minska, dock måste lite pumpar ha ström och kanske en kyl/frys. I värsta fall skulle man kunna stänga av kyl/frysen när man inte är där på långa perioder.

Jag hade tänkt mig solfångare till större delen av uppvärming. Sen har jag också spanat in någon solluftfångare som jag kan tänka mig att använda. Taket ska också ha ett antal solceller. Ett vindkraftverk hade varit bra att ha men jag är rädd att det blir lite fördyrt för att kunna smälla upp ett i första skedet.

Det som jag känner mig osäker på är energilagringen. Jag har inte hittat några svenska sidor som säljer batteripaket som kommer att behövas molniga dagar. Är det någon som har exempel på batteripaket, hur länge de kan köras och vad de kostar?

Såg en artikel i tidningen Metro om att någon använde sig av ett paket som kunde klara 14 dagars molnighet. Det hade varit gött att ha dock kostar det säkerligen en förmögenhet.

Jag räknar med att det kostar ca 15k att koppla in sig på det vanliga elnätet och ca 3 k varje år i fasta och rörlig elkostnad. Det ger ca 75k på 20 år att röra sig med. Sen kan jag tänka mig att lägga kanske 25 k till bara för att det är miljövänligt … men mer än 100 k för anläggningen finns det inte pengar för.

Är det på tok förlite pengar för att kunna få ett självförsörjande system till vinterhalvåret? Huset ska byggas i närheten av örkelljungatrakten. Självklart kommer huset också ha en vedeldad kamin som man kan ta till extremt kalla dagar. En liten snål varmvattenberedare hade jag också tänkt mig. Huset ska ha vattenburen golvvärme.

Temperaturen på vintertid i huset hade jag tänkt till ca 12-15 grader. Vad tror ni om projektet? Är det helt galet eller går det att genomföra? Kom gärna med lite spontana tankar … jag har inte satt spaden i jorden ännu.
 
Jag växte upp 3-4 mil från från Örkellljunga (i Osby) så jag vet en del om hur mycket solen INTE lyser där på vintern.

Först måste du räkna ut hur mycket energi det går åt för att hålla värmen en vinterdag. Du vill ha 12-15 grader. Kanske 3 kW kontinuerligt? Det blir 72 kWh på ett dygn, 2000 kWh på en månad när stratusmolnen hänger i de nordskånska trätopparna i fyra veckor i rad.

Ett bilbatteri kan lagra 12V x 60 Ah = 720 Wh = 0.72 kWh. Du behöver alltså 3000 bilbatterier a 800 spänn styck. Det blir 240 000. Med en värmepump kanske du kan komma undan med hälften.

När sedan solen lyser under två vinterdagar måste solcellerna vara kraftiga nog att ladda de 3000 batterierna på 12 timmar. Det blir helt säkert MYCKET mer pengar.

Det mest miljövänliga och realistiska du kan göra är att koppla in dej på elnätet och köpa vattenkraft eller kärnkraft för dina pengar. Installera en värmepump och elda inte själv i braskamin, vilket är jämförelsevis förödande för miljön.
 
Hej!

Ett tipps är att kolla på truck batterier till lagring av energi

Jordkällare istället för kylskåp (tex ett stort betongrör in i en jordhög med en dörr som isolerar .Finns tipps på nätet)

Behöver du frys?

Det borde väll finnas vattenmantlade kaminer som både kan värma vattnet till golvvärmen och varmvattnet
 
Har du kollat på Tyska sidor? Dom ligger ju rätt långt fram inom det här
området.Passivhus.solfångare m.m. Läste även en intressant artikel i
Metro om en snubbe (i Sverge) som höll på med det här. Han funderade även på att använda vattnet i hängrännerna för att omvandla till el !
 
H
Varför förstöra miljön med en massa ackumulatorer som måste förnyas när du kan få mer miljövänlig el ur stickkontakten? Det finns gasoldrivna kylskåp.
 
Värmen på utan att du är där tror jag du kan glömma direkt, kan ju iofs gå några dagar med vedpanna+acctank.

Solen ger helt enkelt nästan _ingen_ energi på vintern så att försöka få ut något av den kommer att ruinera dig.

Bättre då att isolera rejält, gärna en helfrigolitkåk så har du inga köldbryggor. Små välisolerade fönster och så få öppningar som möjligt.

Sen kan man ju årstidslagra i marken under kåken men hur länge det räcker låter jag vara osagt, det krävs dessutom energi (alltså nätanslutning) för att kunna få ut den.
 
Ojdå ,,, det var verkligen inga positiva tongångar här ... kanske beror på att ni är realister ... eller vad vet jag ...

Artikeln i Metro som någon snackar om berättar att de kunde lagra sin energi i 14 dagar enbart med batterier och solceller. Dock så fanns det inga källor till artikeln :(

Kanske ska ta ett snack med Eon och höra vad de har för abonnemang där de köper tillbaks el.
Någon som har någon erfarenhet om något sådant?

Isolering är spännande ... frågan är om man eldar på rejält en dag på vintern så man kanske har 30 grader inne ... hur länge kan det hålla sig innan det är nere på 10 grader igen?

Shit det är klurigt med uppvärmning ...
 
v-g skrev:
Bättre då att isolera rejält, gärna en helfrigolitkåk så har du inga köldbryggor.
Ja, för frigolit är ju jätttttemiljövänligt. (Inte är det brandfarligt heller...)

TS kan ju göra sitt eget batteri. pumpa upp vatten i en tank i goda tider och hämta ut vattenkraft när solen inte skiner. Funkar nog iofs dåligt när vattentanken blir till is i januari.
 
Batterier och solceller fungerar utmärkt för små energibehov på sommaren. Är det fråga om några lysrör och kanske ett litet kylskåp så räcker överkomligt stora batterier ganska länge. Det är när du pratar om att hålla uppvärmt på vintern som det börjar låta orimligt.

Om du har solpaneler och kanske ett vindkraftverk som ger el under vissa omständigheter så gör du miljön en tjänst. Om du har anslutning till elnätet så kan du alltid ha el även utan den egna produktionen utan att behöva miljöfarliga batterier i stora mängder. Från många elleverantörer kan man välja att köpa bara el från vindkraft och då bidrar man i viss mån till att det byggs ut.

Punkt ett är att se till att huset förbrukar så lite energi som möjligt. Sedan kan man ytterligare minska den köpta elen med att göra lite egen, men jag betvivlar att batterier i hus i stället för anslutning till elnät är bra för miljön.

Erik
 
Lite siffror på vad jag hade tänkt mig ... det mesta har jag tagit från www.egenel.se produktkatalog.

Börjar med ett solcellspaket som som ska ge ca 500 W och kosta ca 50k.
En solarventi 14 som är en solluftfångare som kostar ca 10 k
En airdolphin som kostar 40 k vid 5 m/s ger den 100 W.
Sen såklart en solfångare för varmvattnet på ca 15k med stöd.
Batteripaket .... ???


Solcellspaketet kan man utöka och dubbla om det skulle krävas mer kräm ...

Summa 115 k totalt.

Frågan är om detta skulle räcka till att hålla värmet året runt ... Tanken är att huset inte ska slösa med elen och att allt som kommer att införskaffas som drar el kommer vara det snålaste som finns på marknaden (till rimliga priser) t.ex diodlampor osv ...

En kyl/frys i klass a++ kan man hitta för ca 0,537 kW/h dygn.
Ett välisolerat nybyggt hus har jag ingen uppfattning om vad det krävs men förhoppasninsvis är det inte så mkt som som micke_nu antog ...

Vad tror ni om detta?
 
Jag är rätt övertygad (utan att med siffror kunna motbevisa dig) att du räknar alldeles för snålt. Det du nämner som effekter för solceller är toppeffekt, och det har man bara fina sommardagar (såvida du inte kompletterar med solföljare, då får du ut bra mycket mer, men det är ju inte gratis det heller. Solfångare för varmvatten har jag själv, skulle dock välja en avsevärt större acktank, kanske uppemot 750-1000l och fångare dimensionerade efter det, då har du flera dygns värmelagring i användbar temperatur under sommarhalvåret (maj-sep).
Dock tror jag att dina val i sig är rätt, luftsolfångare är kanon, även vintertid, så en rätt dimensionerad (stor) sådan kan mycket väl hålla huset, om det inte är för stort, tillräckligt ventilerat och uppvärmt på vintern.
Jag vill också gärna ha solpaneler och snurra på tomten, men det ger aldrig så mycket som man tror. Jag tycker dessutom inte att du skall handla hos Johan (egenel) utan att ha diskuterat frågan med Göran på 24volt. Han och hans site finns på nätet, 24volt.eu.

/per
 
Jag tycker du verkar tänka lite felvinklat !?
Det första är att du måste titta på husets konstruktion - ett passivhus, eller iaf mkt välisolerat hus är nog ett måste.
Problemet så är att huset måste vara tätt och ha ständig värme - vilket varken är miljövänligt eller realistiskt om man vill köra på solenergi.

Då är det kanske bättre med tex ett halmhus med små fönster. Där behövs inte ngn plast så huet kan kallställas på vintern.
Lägg till en kamin (man kan diskutera miljövänligheten, men koldioxid släpper man itne ut netto iaf - speciellt inte om man har egen skog som man odlar och hålelr transporterna till en minimum).

Komplettera med en eller flera solarventi för ventilation/lite uppvärmning och solfångare för hushålsselen med ackumulatorpaket.
Då kanske du klarar enerigbudgeten.

Att ha uppvärmningen helt solbaserad tror jag inte är ekonomiskt försvarbart - särskilt inte för en sommarstuga.
Och du skall absolut inte använda solen -> el -> värme - då förlorar du mycket. Det är bättre att använda solvärmen direkt till värme då (som tex solarventi) - men mitt i vintern kommer du nog inte klara det tyvärr ens med ett välisolerat hus.

Möjligen kan du installera bergvärme som du kan lyckas driva med sol/vind - det vore ett spännande projekt.

Några 100 kkr kommer det förstås inte kosta, men under en halv miljon kan du nog ro i hamn ett sånt projekt med - håll oss uppdaterade - det låter spännande ! :)

/K
 
Tack för alla era svar och synpunkter!

Huset är som sagt inte byggt än, så jag försöker spåna på alternativ till uppvärming och el. I och med det är 2010 tänkte jag att det borde finns lite alternativ att tillgå för dem som vill göra egen el.

Fasta kostnader är jag allergisk emot så tanken var också att försöka komma undan elavgifterna.

Skog finns vid sommarstugan så ved kostar inte mer än jobbet, plus att man måste vara där och stoppa in i pannan. Stugan kommer ligga ca en timme och en kvart från vår lägenhet så det är rätt trevligt att slippa köra fram och tillbaks bara för att stoppa i pannan. (Blir både dyrt och tidskrävande ...)

En lite större acctank typ 750-1000 liter låter vettigt för att kunna spara lite värme iaf.

Halmhus låter spännande vart kan man läsa om det? Finns det någon som bygger sådana till en? Jag trodde det var mer tapeter och annat som tog skada när temperaturen blev för låg på vintern, men jag har som sagt ingen utbildning alls i husbyggevärlden ...
 
ousk skrev:
Ahh detta huset jag läste om i Metro ...

[länk]
Fast läser man lite där så ser man ju att dom just nu kör på backupel (det stod i bloggen), och hoppas på att vindkraftverket som dom kommer uppföra skall ta det mesta sedan...
Tänk också på att många av deras lösningar baseras på att det är en villa som dom bor permanent i och att mycket av kostnaden kommer kvarstå även om man inte är där...dessutom tillför människor + husdjur värme till ett välisolerat hus.

När det gäller ouppvärmda hus så kan du kika i fritidshusforumet här för mer info om kallställande.

Men i princip behöver inte tapeterna ta stryk, oftast tar de stryk pga rörelser i huset - vilket kan förekomma med underhållsvärme också (jag har i vinter fått ett antal spruckna tapeter trots underhållsvärme på 6 grader i huset)

Det som är fraligast är om man använder diffusionstäta skikt (plast) och kondenspunkten hamnar på fel sida, dvs i isoleringen - då man kan få mögelproblem och problem med isolationen.
Och plast sitter på insidan eftersom den varma fuktiga luften kommer inifrån OM man inte kallställer då det periodvis (höst + vår) kan vara varmare funktig luft på utsidan och man då med plast får kondens på fel sida .

Halmhus verkar vara ett byggnadssätt som fått lite renäsanns - med naturliga byggmaterial som tillåter fuktvandring och god isolationsförmåga:
http://www.naturligt-byggeri.org/default.asp?ID=208&Ct=205
http://www.ihregard.se/sv/halmhus-ihre-gotland


/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.