har en idiotfråga,:wow: vi ska måla om vårat putsade hus. Lättbetong+kalkcementputs (ála 1950)alltså ingen isolering , bara sten och funderar på färgval. Det står mellan vit och grafitgrå,( alltså väldigt mörk grå). Påverkas inomhusklimat av färgen?????? tänker om den mörka leder in värmen märkbart in i huset mer än vita.. någon som vet. . . .
 
Det där var verkligen ingen idiotfråga..

Endast en mindre del av solens utstrålning ligger i det synliga spektrat. Den infraröda värmestrålningen från solen absorberas i lika hög grad av vit som svart målarfärg. Dvs, färgvalet har ingen betydelse när det gäller värmestrålningen.

Den synliga strålningen absorberas givetvis mer av mörka färger än ljusa, men effekten på inomhusklimatet torde inte vara mätbar med en normalisolerad vägg.
 
Den här tabellen hittade jag på fuktcentrum Lth
jag tror definitivt att så här stora temperaturskillnader
på fasaden påverkar inomhusklimatet.

Här anges vilka yttemperaturer
som kan uppnås på en solbelyst
träfasad vid lufttemperatur 25 °C:

Svart 65 °C
Mörkgrön 55 °C
Blå 53 °C
Gul 40 °C
Vit 33 °C
 
å faan, typ dubbla tempen mörkgrå kontra vit, frågan e hur mycket som går igenom lättbetongen
 
Om jag inte missminner mig så gjorde dom ett test på "Mythbusters" om detta, förvisso på bilar men där visade sig att det var lika varmt i en vit som svart bil. Men som sagt, det var bilar. (BUSTED)
 
J
En mörk vägg absorberar solljus och omvandlar det till värme betydligt effektivare än en ljus vägg. Om detta sedan påverkar inomhusklimatet beror på väggens tjocklek och konstruktion, dvs hur effektivt denna producerade värme sprids inåt huset. Spontant skulle jag säga att vi i Sverige med våra tjocka väggar och måttliga solintensitet inte borde störas av detta. Betydligt mer värme borde genereras av det solljus som kommer in via fönstren. Men det är en gissning från min sida. I sydligare trakter har man ju faktiskt vita hus av en anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.