Vi bygger just nu hus och sitter med den "eviga frågan" om vilka downlights jag ska välja... Jag ser grovt tre alternativ; LED, 12V Halogen och 230V Halogen. Sedan finns det ju massor med val när jag väl bestämt mig för vad jag ska ha...

Jag vill egentligen ha LED men det är några saker som får mig tveksam;

- Kostnaden för själva lampan som är högre än 12V/230V. Oftast behövs väl också fler downlights för att uppnå samma ljus.
- Ljuset som är annorlunda ur två perspektiv. Oftast kallare och inte samma "mysiga" effekt vid dimning och heller inte samma spridning.

Den största tvekan jag har inför halogenspottarna har ju med energiförbrukningen att göra samt också det eviga bytandet av lampor. Jag lutar åt 12V om det blir halogen.

Jag bifogar min tanke på spotplacering. Varje "grupp" har egen färg och kan då styras med egen dimmer.

1. Om jag väljer LED vilka ska jag köpa? Min elektriker rekommenderar hidealite men det känns som om det finns andra leverantörer som har bättre lösnignar

2. Tänker jag någorlunda rätt på placering och antal spottar. Kanske att det är för få av den gröna gruppen i hallen?

Tacksam för alla tankar och idéer som ni kan tänkas hjälpa mig med.
 
  • Downlights.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt råd är att köra med LED - tveklöst. Här finns en LED som jag gärna rekommenderar. Har sett den live och den presterar riktigt bra. Den inte är alls kall i färgen och ger ett bra ljus. Fick rådet av försäljaren att placera 1st spot per 1-1.5 kvadrat. Den jag har sett live har 6-watt men finns även med 9 watt.

http://nseffektivareenergi.se/epage...ht Paket"/SubProducts/"6watt Downlight Paket"
 
Spontant tycker jag att en spot per 1-1.5kvm känns som ganska mycket - gäller det alla utrymmen?

Är det samma täthet som rekas för halogenspottar?
 
Det beror lite på spridningen och styrkan. Om du använder kraftiga LEDs på 5W eller mer så klarar du dig med lite glesare om de har en hyfsad spridning (runt 60 grader).

Jag tycker också att du absolut ska köra på LED. Du tjänar snabbt in prisskillnaden då de drar bråkdelen så mycket energi och håller 10-15 ggr så länge som en halogenlampa. Moderna varmvita LEDs har ett jättebra sken. Dock har jag av någon anledning aldrig sett en bra LED på ett byggvaruhus eller liknande. Bauhaus, K-Rauta, Hornback, Clas Ohlson och de flesta andra klamrar sig envist fast vid gamla kallvita LEDs som inte duger till annat än möjligtvis fasadbelysning.

Kolla istället med upplyst.se, ledbutik.se, milliwatt.se, envirolight.se, molectric.com och nseffektivareenergi.se och du vill ha bra inomhus-LEDs.
 
P
Angående halogen och elförbrukningen så drar ju inte 12V mindre än 220.
Men det finns en fördel med 12V och det är att det finns många fler spridningsvinklar på själva lampan än vad det gör för 220 och att ljuset är på något sätt jämnare. Nackdelen är att man måste ha trafos.
Men just detta med spridningsvinkel och wattal på lampan gör att man kan skapa ett verkligen riktat ljus eller ett spritt ljus.
 
Jag har just kört in 40 stycken Hidealite's 4200 i min källare. För att slippa trafos i var och varannan hörna har jag köpt Hidealites HEX trafo, där ledningslängder upp till 20 meter är tillåtna. Gjorde ett kap när Bauhaus sålde ut dom till 30% av orginalpriset. Jag har kört med 1 per 1-1 1/2 kvm på arbetsytor och 1 per 2 1/2 på allmänna ytor. Blev väldigt bra tycker jag.
 
Finns massor av bra LED downlight, välj bara de som är vit varm, d.v.s. under 3 200 K. Varför skulle man behöva fler LED downlight än "vanliga" downlight, ser inte att det skulle vara någon annan skillnad än att LED drar mindre ström. Tänk bara på att om du vill dimmra, SKALL du använda dimmers som är anpassad för LED. Köp allt från samma leverantör, men se upp, finns mycket billigt "skit", vänd dig till en seriös leverantör. Det är skillnad på LED och LED.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.