Vi har ett gammalt uthus på vår tomt där vi håller på och inreder ett gästrum. Och börjar nu fundera på billigaste och bästa sättet att lägga golv. Vi har tänkt lägga laminat men nu finns där endast ett betonggolv. Golvet har spruckit lite i kanterna, ser ut som att tidigare ägare möjligtvis har flytspacklat det lite och det spruckit, eller så har betongen spruckit på ett par ställen vilket är lite oroväckande. Golvet är inte helt jämnt heller utan är nog som mest en nivåskillnad på runt 1-1,5 cm. Jag har läst att man bör lägga en platonmatta innan man lägger på laminat, vi har dock endast tänkt använda gästrummet sparsamt och det ska inte vara vinterbonat, och om vi får lägga om golvet om 5 år gör det inte så mkt. Hur nödvändig är platonmattan och finns det något billigare alternativ? Hörde på Byggmax att det fanns golvfoam med fuktspärr, någon som provat det? Och vad skulle ni säga är det bästa sättet att fixa detta golv? Flytspackel eller golvspackel (enligt personal på K-rauta finns ett handspackel som hette nåt i stil med Golv 40-40 eller liknande)? Och vad bör jag lägga efter detta? Har även hört vissa som lagt frigolit innan golvläggningen, är detta helt fel eller kan man göra så? Mänga frågor! :) Tacksam för svar!
 
C
Är betongplattan dränerad ordentligt? Isåfall kan du bara lägga plast (omlott och gärna tejpad), sen foam och sen laminat. Annars bör man nog överväga alternativ med någon form av luftning under golvet, för att undvika risk för mögel.
 
Usch, svår fråga :S Detta är ett gammalt uthus som antagligen är byggt i början av 1900-talet... Vet faktiskt inte hur dränerat det är. Vad finns det annars för typer av fuktskydd, förutom platonmatta, om man inte vill lägga ut så mkt pengar? Vet du ngt om foam med fuktspärr?
 
lägg platon matta i botten..

det skall även finnas en typ av tjockare plattare (5mm) som isolerar och har spår under så luft kan vandra. Tror jag sett detta på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.