Hej Hej.

Vi är på gång att bygga classic 135 som byggs av LB hus i Blekinge och har en undran om det finns någon annan som har hört om regeln.

I classic 135 är garage och huset hopbyggt, vilket gör att huset blir en länga. Kommunen hävdar att garaget tillhör då huvudbyggnaden och då måste garaget utmärkas mera, dvs att man ska se att det är ett garage.
Eftersom garaget anses som huvudbyggnad så måste vi ha minst 4,5 meter till granntomten vilket vi inte har (vi har ca 1.10), men har vi grannens godkännande.
Det finns inte plats att bygga fristående garage och carport vill vi inte ha. Alternativen vi har fått är att flytta in garaget, det gör att 60cm av garagets yta försvinner eller sänka garage delens tak, som skulle kosta 25 000 att göra och det vill vi ju inte betala för det har vi ju inte valt.

Till frågan igen, är det någon annan som har råkat ut för denna regel?

Vh
Virre
 
Byt kommun.

Tillägg: Att garaget måste "märkas ut mera" låter knepigt, det syns väl att det finns en garageport??
 
Redigerat:
Det är en normal väldigt vanlig regel att garage som byggs ihop med huvudbyggnaden räknas som del av huvudbyggnaden. Det kan påverka saker som tillåten byggyta, närhet till gräns osv.
 
Jo men om allt är runt omkring är ok så verkar det korkat att man måste märka ut garaget....kan nån förklara logiken?..det finns flera hus som har det så, det man undrar är hur denna regel uppkom??..

Pcnisse
 
C
Räcker det inte att du sätter en vit (eller vad du nu ska ha för färg) knutbräda för att, som du säger, märka ut garaget, för att sedan, efter slutbesiktning, avlägsna denna knutbräda, om du inte vill ha den där?
 
Just det där med att märka ut garaget fattar jag inte riktigt. kanske framgår av detaljplanen, eller så är det ett tyckande från handläggaren.

Men observera att bara för att grannen godkänner er placering så är det inte självklart att byggnadsnämnden gör det.
 
Det är ett tyckande av handläggaren förstår jag det som, man är tydligen orolig på att man ska bygga upp flera garage fick jag förklaringen om, men då kom jag med idén om att man skriver in en klausul i bygglovet om att man inte får bygga ytterliggare byggnad på tomten eller nått...vi får se vad jag får för svar..

//Pcnisse
 
En sådan klausul tror jag är ogiltig.
 
För mig låter det som att ni kanske valt fel hus till tomten. Om husmodellen inte går att placera på tomten utan att bryta mot detaljplanen.
 
Det är flera som har det så fast med andra hustyper, vi får se vad som händer kanske komunen godkänner att vi sänker garage taket ....fortsättning följer..

//Pcnisse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.