Paul-Staffanstorp skrev:
Hjälpte ganska nyligen en kompis att renovera hans badrum som är typ 1200x1600 och innehar toalett, vask och dusch.

Dörr in på vänstra delen av ena kortsidan.
Toalettstol direkt på högersidan med handdukstork över.
Efter det en ganska liten men ok vask på högersidan.
Duschdraperi och dusch i vänstra innerhörnan.

Fungerar klockrent trots det är litet och han är helnöjd.
Det låter ungefär som våra förutsättningar, förutom att vårt rum är något smalare.
Slår man benen i toaletten när man går in hos din kompis, dvs går den ut så långt från väggen att den tar plats från dörren ?
 
Rookien skrev:
Det låter ungefär som våra förutsättningar, förutom att vårt rum är något smalare.
Slår man benen i toaletten när man går in hos din kompis, dvs går den ut så långt från väggen att den tar plats från dörren ?
Visst går den ut lite men inte så att det innebär problem.
 
Vad skulle kunna vara ett rimligt mått på en dusch längst in i rummet ?
Rummet är 112 cm brett och min tanke är att ha en duschvägg längst in, med cirka 75 cm djup, eller om möjligt lite mindre.
Vad skulle kunna anses vara en nedre gräns för hur trång en dusch får vara ?
Bredden 112 cm är för min del given, men räcker det med ett djup på 70 cm ?
Vad säger ni som har miniduschar ?
 
Vårat duschutrymme är 73X78 cm, man får plats två utan problem om man vill men man står tätt (vilket var meningen vid det tillfället) men som ensam räcker det gott.
 
Vi gjorde en duschhörna på 900x900 till min kompis som har 1200 brett, och valde att köra med duschdraperi istället så att man kunde ha så stor dusch som möjligt.
När duschen används så använder han ju inte vasken ändå och den hamnar utanför draperiet då den inte är 300mm djup ens.
 
Haha! Undrar om någon här kan slå mig i extremt litet badrum (badrum med stockholmsdusch borträknade). Bor i Stockholms innerstad i en lägenhet från 1904 på 63 kvadrat. Vårt badrum är 0,82 x 2,8 - det ni! Alltså hela 2,296 kvadrat. (Badrummet var som många badrum i gamla hus en garderob från början)

Vi har bara plats för toalett i ena änden ett litet handfat längs väggen och dusch i andra änden, dörren sitter mitt på ena långsidan. Det är som sagt litet men funktionellt. Yteffektivt som mäklaren kallade det. ;-) Badrummet är byggt 1994, då man tog ännu en garderob i anspråk för att bygga duschen - före dess duschade man i källaren. Tänkt då på att mitt hus varit bostadsförening sedan 20-talet. Det är helt otroligt att folk köpte lägenheter som inte hade dusch utan bara toalett.

Letar efter ett nytt handfat och badrumsskåp och Svedbergs Easy 45 verkar högintressant för vår del. Tänkte kanske sätta i en duschdörr också istället för draperi. Men frågan är om det går att öppna duschdörren eller om handfatet kommer att vara i vägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.