En kompis till mig har fält ett stort antal almar där många av dom tyvärr var döda vid fällning. Det mesta skulle användas till ved, men jag kunde säkert få ett par rejäla stockar om jag var intresserad.

Så vad tror ni kära forumbrödrar, går det att använda ett dött träd som i vissa delar var en aning murket till att snickra med?:S. Har själv inte sett träden ännu men ska ut där till helgen var det tänkt?!
 
Klart det gör! Välj ut de bästa stockarna, såga upp dem och ge dem bakarna som ved.
Vad sågar du med? Behöver du råd så säg till, jag har en viss erfarenhet av det där *S*

/Kent
 
Du tror alltså det funkar med ett dött träd.!? Jag har faktiskt inget alls att såga med uyan det blir nog isf att köra till en såg som kan ta hand om det till mig. Sågar du själv eller?
 
Att köra det till en såg tror jag du kan glömma, risken för spiksågningar är för stor samt att om det är grova almar så är risken stor att de inte kan ta dem.
Ja, jag har kört upp en hel del med motorsåg modell större och timmerjiggen.
Om jag inte minns helt fel så finns det nån i skåne som åker runt och sågar så, kolla med Logosol om han finns kvar. Räkna dock med att det tar en stund så om det är mycket så kan det löna sig att du själv köper såg och timmerjiggen, räkna med 15000-20000 på utrustningen men då kan du få fram typ en halv kubik per dag av övergrovt dvs typ 70-80 cm diameter på stockarna. Det tar lite tid nämligen.

/Kent
 
Att köpa eget sågverk är uteslutet. Jag köper alltid färdigt virke både vad gäller sågat och torkat, Men nu har jag alltså möjlighet att få lite alm för i princip lite fikabröd men jag är ju inte intresserad av några jättemängder så det blir nog att lämna iväg för sågning...
 
Jag tror inte att du hittar någon som sågar det i ett vanligt sågverk, risken för spiksågning är för stor och sådana kostar en del. Prata med någon som har motorsågs-sågverk, de är inte lika känsliga för sådant nämligen och för att hitta dem så kolla med Logosol.
Jag hinner tyvärr inte med något sågande närmaste tiden annars hade det kunnat funka.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.