jerk skrev:
Som antytts tidigare i tråden så måste man i min kommun anmäla och göra en lägeskontroll innan gjutning. Korkat av grannen att inte göra det. Tänk om han hunnit bygga klart. Vad kostsamt det skulle bli för honom. Lägeskontroll kostar några tusenlappar men det är det värt. Det är även skönt att veta att allt är i sin ordning vid en ev försäljning då alla papper skall upp på bordet. Då kan det vara tråkigt om det visar sig att det är felaktigt placerat på tomten.
När det finns tydliga ritningar och vänskap råder så ska man passa på att dokumentera och markera i terrängen.
I viss kommun som påpekades i tråden så har man satt i system att välja ut vissa fastigheter som man justerar fel i terrängen på..rent brottsligt!!

Då blir det extra problem även om grannar är överens..vilket är mycket tråkigt och dyrt.

Jag skulle vilja att alla nya fastighetsägare får en ordentlig hjälp av kommunerna/lantmäteriet till en symbolisk kostnad för det skulle spara oerhörda lidanden och är ju egentligen helt onödigt.

Kriminella människor tjänar på den oreda som råder för kommunerna avsätter inte mark till installationer utan resultaten blir en soppa med olika ledningsdragnings servitut etc..helt i onödan.
 
Helt fel, det är förbjudet att markera gränser i terrängen själv. Det är inte du och dina grannar som bestämmer gränserna.
 
Om jag och alla mina grannar är överens så krävs det ändå att lantmäteriet bestämmer gränsen och markerar den i fastighetsboken det är riktigt.

Det jag menade var att många konflikter skulle undvikas om lantmäteriet beter sig på ett korrektare vis och är förebyggande i högre utsträckning.

Idag med dom stora kostnader som lantmäteriet kostar så är det bara vid nybyggnation om ens då som enskilda har råd att anlita lantmäteri kompetens.

Kommunerna borde som ett led i att göra kommunen trivsam att bo i reda ut alla oklara gränser i kommunen innan man kommer med nya vägdragningar etc..

Att bygga sina hus för att sedan tvingas riva dom är inte bra för humöret eller grannsämjan.

Så klara gränser på papper och i skogen det är det som gäller.
 
Handla snabbt! Se till att kommunen river garaget eftersom han inte följt bygglovet, svartbygge. Nu är det ju tydligen inte ens uppslaget så det blir ju ganska lätt för honom att flytta bygget... Men aggera snabbt!
 
Det här är lite roligt. Nu kan jag inte hänvisningarna men det regleras i fastighetsbildningslagen. Han bygger en fast byggnad på er fastighet. Fasta byggnader på en fastighet anses vara fastighetstillbehör och tillfaller fastighetsägaren ^^

Ta hyr av den jäveln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.